torsdag 15 maj 2014

Backsippor och äppelknoppar

Sakta men säkert våras det i trädgården.


Backsippa, Pulsatilla vulgaris, gör till en av de absoluta favoriterna så här års! Det enda som blommar är typ Primula, Pulsatillan, Scilla, Pärlhyacinter och Krokus.


Snart blommar även Rosenbräckan. Den har förvildat sig själv och bildat nya tuvor lite här och var. Egentligen gör det inte så mycket. De är fina när de klämmer in sig mellan stenarna och enkla att ta bort ifall man stör sig på dem.


Äppelträdet 'Salla' Står fortfarande kvar och tycks vara vid liv! När jag tar tag i stammen så kan jag gunga trädet från sida till sida... Jädrans sorkar!!! Trädet är full av blomknoppar, både röda och ljusa, och kanske rötterna växer sig fast pånytt. Trädet som vinkade för ett år sedan, av samma orsak, stöddes upp pånytt och det har fått nya starka rötter och en helt otrolig tillväxt! Under kan ske även med motgångar... och sorkgångar...


På trädet är det inympat grenar av en prydnadsapel. Tyvärr hade det skett en miss och nu är namnet på ymparna inte helt självklart. Nu väntar vi på blommen och sen ska nmnet redas ut! ;)

Ha det skönt ute i vårvädret!


Måste bara tillägga att idag hade jag min sista presentation och alla bedömningar är klara! 
Nu inväntar jag dimissionen som är den 30.5.14 och efteråt får jag titulera mig trädgårdmästare!


Kitty

1 kommentar:

Anna Vattenkanna sa...

Grattis till att du är framme vid målet om bara några dagar Trädgårdsmästare Kitty! Bra jobbat och jag önskar dig all lycka till.

Kramar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen