söndag 11 maj 2014

Morsdag!

Fick jag nöjet att inleda morsdagsfirandet med presenter av barnen i sängen och frukost med familjen. 

Dagen fortsätter jag på jobbet innan vi firar våra mammor (mommo/fammo) till kvällen.

Blomqvist plantskola, Lepplax, Finland
Måste lägga upp en bild från "kaffestugan" på plantskolan. Här finns ett träd som jag gärna vill se i min trädgård någon dag, men för tillfället har jag ingen bra plats för den... Blir att vänta tills jag gör om någon rabatt eller gräver en ny! 

Europeisk lärk, Larix decidua 'Horstmanns Recurved'
Trädet, en europeisk lärk, Larix decidua 'Horstmanns Recurved', är en ympad lärk med grenar som lockar sig. Den passar zon III (IV) i Finland. Påminner lite om ormhassel till växtsättet. Nu har knopparna börjat bli gröna i ungefär samma takt som vanliga lärken, och snart har den långa gröna 'barr'.


Gillar ampeljordgubben 'Tristan' och 'Toscana'. De blommar i rosa eller rött och får fina goda gubbar! De ger avkastning länge och kunde bra motsvara en ätlig variant av 'sommarbloms-ampel', eller hur? :)

Nu iväg til jobbet!

Önskar alla mammor en fin morsdag!


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen