lördag 15 april 2017

Vintersådden gror!

I köksträdgården är det inte mycket snö kvar. Man ser tydligt skuggorna på norrsidan om mina odlingslådor, för där ligger det ännu vitt. Våren har varit riktigt envis och vi har fått lite snö nästan varje/varannan dag. Oftast smälter den bort direkt eller följande dag, men det är ändå lite surt.

Jorden börjar sakta tina upp och soliga dagar kan man känna att värmen stiger en aning under locken.
Jag har tre odlingslådor som står klara, eftersom jag kör med kallsådd i mars. Nu är det bara att invänta lite värme så att det gror. Sen får jag även så varmväders-sorterna på friland.


Igår när jag lyfte på locket till den ena lådan upptäckte jag att spenaten börjat gro!
Yes! Äntligen!
I odlingslådan finns palsternacka, persiljerot och tre olika sorters spenat. Den som grodde först var sorten "Reddy" som har lila ådror. De två andra är sorterna "Medania" och "Nores".
(Inlägg med film från vintersådden hittas HÄR)

Är glad att jag höjde på ett varv på mina lådor, nu har grönsakerna mycket bättre med utrymme att växa upp.



Jag har även fått in mera sol i köksträdgården, och resten av trädgården också.
Just här bakom träden går solen upp. Vi har en hög och tät skog, så solen har nått köksträdgården först till lunch. I veckan har vi tagit bort fem träd till, så nu har vi öppnat upp två gluggar för att snabbare få in solen.



Det blev inte mycket ved av träden, fastän de är stora... nej, de fick ett helt nytt syfte.
Mer om det en annan gång!

(ni som följer min instagram har redan sett lite skymtar av det...)

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen