söndag 27 augusti 2017

Skörderecept: Pesto

Något som är väldigt populärt för mig själv nu är pesto och semitorkade tomater (tomat-recept). Det finns så många olika varianter man kan göra, men jag ville tänka mera utanför det vanliga som persilja, basilika osv...

Jag har nu testat två olika varianter av pesto baserade på morotsblast!


I den första varianten hade jag morotsblast och nyzeeländsk spenat som huvudråvaror.
Den blev supergod!
Otroligt enkelt att göra och egentligen bara att testa och smaka sig fram till sina egna favoriter.


Den andra baserade jag på ärter och morotsblast. Även den blev supergod! Därför ska jag dela med mig av receptet. Nu får ni ta detta med en nypa salt, eftersom jag är dålig på att måtta och oftast häller på efter behag. Försökte iallafall göra anteckningar vart efter jag tillsatte något.

Pesto på morotsblast och ärter

200g ärter
ca 1 liter luftig morotsblast
ca 4 dl solrosolja
2 dl solrosfrön
2-4 klyftor vitlök
1 msk citronsaft
0,75-1 tsk salt
svartpeppar

- Mixa solrosfrön och vitlök. Man kan även rosta fröna i torr stekpanna och låta dem svalna innan de mixas, men jag använde dem som dom är.
- Tillsätt morotsblast, ärter, citronsaften och kryddorna. Mixa lite till och tillsätt sedan hälften av oljan.
- Jag använde frysta ärter denna gång, som jag lät ligga fram tills de tinat upp.
- Tänk på att morotsblasten ändrar i volym när den är skuren. Jag knep bara av vippan av stjälken och slängde den direkt i mixern.
- Tillsätt mer olja, mixa och smaka av tills du är nöjd med konsistens och smak.

Fördelar med att använda solrosfrö istället för pinjenötter är att även nötallergiker kan äta den, det är förmånligare och jag tycker faktiskt att det blir godare.

Pesto är gott på mackan, till pasta, potatis, fisk, grillat... Ja, på det mesta.
Så istället för att slänga morotsblasten, gör pesto!

Nästa gång ska jag testa att göra pesto på rödbetsblast.

Ps. Imorgon är det måndagstema igen. Vem som helst får länka in inlägg hit då. Denna vecka är temat "Helt enkelt underbert". Kanske du vill hänga på?

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Ja dottern frågade mig söndagmorgon, om det fanns nåt kvar av det som Kitty hade hit... men det fanns det inte! Jätte god på mackan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen