onsdag 2 augusti 2017

FILM: Köksträdgården


En mulen dag i förra veckan gick jag ut för att ta lite bilder i köksträdgården...


Här växer sallad, kålrabbi, kryddväxter och purjo mm i en salig röra.
Ja.. eller en salig röra kanske det ändå inte är. Jag brukar hålla mig till mönster när jag odlar. Pedanten i mig kryper fram när småplantorna och såpåsarna plockas ut.



För första gången har jag lyckats rätt bra med grönkålen.
Jag har en lila sort som heter 'Scarlet'. Vanligtvis brukar den ätas upp av kållarverna, men iår har varit ett bättre år med dem. Jag går rätt ofta och tittar under mina blad för att i tid upptäcka angrepp. För ett par dagar såg jag ett par riktigt små i en klunga under ett kålrabbiblad. De gick ett tufft öde till mötes och efter det har jag inte sett några.
Ska bli sååå roligt att få äta grönkålen själv istället för att mata larverna!


Lila grönkål

Kålrabbi



Rosensalladen har växt riktigt snabbt de senaste veckorna. Vi ska hoppas den blir klar i tid iår. Förra året missade jag att det skulle komma frost och mina fina huvuden av rosensallad blev förstörda.


Kontrast.
Mörka, höga, palmliknande blågröna plantor av svartkål intill den limegröna stora 'Murielle' salladen.


Ser lovande ut med bären iår... bara mina björnbär hinner mogna. Nu sätter jag in en beställning på en lång fin sensommar/höst med varmt väder!

Sibirisk björnbär
Hallon 'Maurin makea'
Här ska ni även få se in film tagen samma dag.

Titta gärna in på inlägget "Köksträdgården grönskar", där man kan jämföra köksträdgårdens utveckling efter en månads tid. Otroligt så det växer!

Det kommer även att komma en film från odlingslotten så småningom...

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Fantastiska grönsaker. Mycket att skörda nu. Men stenmuren i bakgrunden är verkligen också helt underbar. Önskar mig en sådan.
//Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen