tisdag 8 augusti 2017

Klöver

En säsongsväxt, som jag ännu bara använt mig av ett par år, är klöver.
Dessa brukar finnas i flera olika färger, brokiga, gröna, mörka, röda...

Jag har två plantor i min krukhörna på terassen för tillfället, två likadana. Jag valde en av de mörkare som nästan går på brun-lila med gröna detaljer. De breder ut sig fint i krukan och blir riktigt stora och fylliga till hösten. Mina står i ganska små krukor som är lite under tak-utskiftet på syd sidan av huset, vilket gör att de torkar väldigt snabbt. Jag har vid ett flertal gånger upptäckt när de varit helt slokade, men efter en ordentlig slurk vatten så reser de sig.
Ju större jordmängd de har destu större blir de.



De är väldigt tacksamma både som solitär och samplanteringsväxt.
Den blommar lika som vanligt klöver och där den trivs kan blommorna bli ganska stora och resa sig högt. Passar både till vår- och höst planteringarna.

Det är lite ironiskt hur jag gillar den här, men är irriterad över klövret vi har i gräsmattan...

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen