lördag 11 augusti 2018

Trädgårdsbesök hos Barbro


Tidigare i sommar, närmare sagt den 3 juli, besökte jag en trädgård här i nejden.
Det var Barbro Haasiosalos trädgård. Jag har kännt henne i flera år och många här runt känner henne från de stora insatser hon gör i vår trädgårdsförening.

Det var precis runt tiden då både rosor och pioner blommade som mest. Och just rosor är något som finns massor av i denna trädgård. Barbro har både vanliga sorter och rariteter, så här fanns massor att uppleva och upptäcka.

Förrutom pioner och hostor så finns inte så jättemycket perenner här, hon har en del andra nog, men det är mest buskar, barrväxter, träd, klängväxter och rosor.



Den vackra rosen 'Merveille' var i knopp, och hade nog blommat redan en tid, men råkade inte ha några utslagna blommor när jag var där. Har denna ros själv också, otroligt intensiv färg.


Rosen 'Campfire' är så intressant, och vacker. Varje ros är sin egen unika individ. Den blommar både i gult och rosa, där alla blommor har varierande mönster och färg.





När man kikar in mellan rosbuskarna 'Therese Bougnet' och blickar över gräsmattan så kan man se hur underbart rosen 'Joy' blommar i den böjda rabatten med rosor och klematis.


Rosen 'Joy' och nejlikrosen 'FJ. Grootendorst'
Vacker kombination med vitbrokig Hosta och den vitbrokiga kornellen 'Ivory Halo'.



Uppe på kullen var ett hav av vita rosor. Bakom skyltdockan blommar rosen 'Lac Majestic' och på sidorna finns rugosarosen 'Snow Pavement' och kanadensiska rosen 'Louise Bougnet' en bit bort.

En humla surrar i rosen 'Louise Bougnet'
Något jag inte sett i våra trakter innan är en brokig syren! Så fantastiska blad. Liknar mera något man ser som inne krukväxt. Den hade redan blommat ut, men man kunde se hur stora blomklasar den haft.


Vyer från det sora och fina växthuset på bakgården (ni såg det på första bilden i inlägget).
Här samsas blommor, tomater, chili, vinrankor och allt möjligt. Mysigt ställe att fika på.




Iris sibirica 'Pink Parfait'




Anläggningen på sidan av huset var enkel och snygg. Föll mig i smaken, som så mycket annat här i Barbros stora trädgård. Hostor och barrväxter tillsammans med Hängsälg och buskar. Som den fina flädern närmast i bild till höger.



Och här har vi Barbro själv
Barbros man driver restaureringsföretaget Fönstersmedjan. Eftersom vi precis skulle påbörja "projekt tomathus" så passade jag på att kika in här för att se om han hade några gamla klykor och haspar mm som jag kunde använda på det lilla växthuset. Visst hade han det! Fanns så mycket historia där i hyllorna, och nu finns en del av den historian i min köksträdgård. Tack Göran!


Barbro har flera växthus på gården. Intill området med nyttoväxter hittade jag detta fina växthus med brun träkonstruktion. Här stod radvis med hinkar och i dem växte olika sorters tomater och gurkor.



En annan del av nyttoträdgården där hon odlade mest i lådor...


Och bondbönan med de fina blommorna! Kolla vilken färg!!


Utmed hela ena sidan av trädgården går ett stort område med olika sorters fruktträd och bärbuskar. Om man hade en sådan yta??!! Underbart att få odla så många olika sorter! Känner ingen svartsjuka alls *blink blink*. Och den låååånga bädden med hallon! Så fantastiskt. Älskar hallon.


Tack för att jag fick titta mig runt i din trädgård Barbro.
Och tack för fikastunden i ditt orangeri!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen