lördag 28 juli 2018

Nya pallkragar på odlingslotten

Innan vi åkte iväg på bilsemester till Sverige (kommer ni snart få läsa mer om då vi kommer hem) hade jag mamma som hjälpte mig på odlingslotten.
Jag hann dessutom åka ut dit en sista gång på tisdag för att plantera lite. På onsdag åkte vi iväg..


Det var alltså 4 nya pallkragar som kom på plats.
Den ena fixade jag direkt jag och mamma hade klart. Där planterades tre olika chilisorter under en odlingstunnel av växthusplast.

När jag åkte ut dit själv hade jag lite ont om tid, men två av de tre återstående pallkragarna hann fyllas.


I den ena kragen satte jag ut ärter och bondbönor som jag drev upp i förrådet för att få snabbare skörd... tanken var att jag skulle plantera ut dem för många veckor sedan tillsammans med frön som skulle gro på stället. Pga att planteringsytorna tog slut så blev det inte så.

Hann inte fixa något stöd, det ska jag göra imorgon, så få se hur de ser ut. Plantorna har då stått en vecka utan stöd...

Runtom sattes salladen 'Red salad bowl' och nyzeeländsk spenat.


Jag har ett litet jordgubbsland!
Blev ju inte alls som jag hade tänkt. Funderade på ett par bäddar som skulle bli några meter långa.. Men det hann jag inte iår heller. Hade köpt några plantor av tre olika sorter tidigare i sommar. Lumotar, Ria och Bounty är satta i varsin rad. De planterades nu i en pallkrage och sedan täckte jag med tidningspapper och halm runt plantorna.


Jag har inte odlat jordgubbar på detta sätt tidigare. Kan ju hända att jag behöver fylla på tidningspapper nångång. Eller så räcker det med halm... Vi får se. Tidningen förmultnar ganska snabbt (på 1-2 säsonger) och den behövs under nu i början för att få en tätare marktäckning. Skulle antagligen börja växa ogräs ganska snabbt ifall jag satt bara halm. Plantorna är så små ännu att jag inte kunde sätta så tjockt halmlager. Jag får sätta mer nästa år. Halmen hjälper även att hålla jordgubbarna rena.



Imorgon ska det bli intressant att se både trädgården hemma och odlingslotten. Har haft grannar som vattnat köksträdgården och Nina som vattnat odlingslotten. Då får jag även ta med något att plantera ut i den sista kragen. 

Sen ska jag ladda över bilder och filmer från kameran och göra inlägg om vår resa.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Trädgård i Torslanda sa...

Du är verkligen ambitiös med dina odlingar. Hoppas det ska växa fint i fortsättningen och ha en fin semester i Sverige.
Helene

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen