tisdag 24 juli 2018

Hummelsurr och blommor bland löken!

På odlingslotten finns lite allt möjligt ätbart, Men även en del blommor.
När det kommer till blommor så har jag odlat både de som får stå och se fina ut, de jag skördar som snittblommor och de som både kan ätas och användas som snittblommor.

Nere i hörnet av lotten finns en L-formad odlingsbädd där jag iår odlar lök.
Gul lök och banancharlottenlök. Runtom löken växer en blandning av lite olika blommor. Vissa blommar redan och en del har en bit kvar att växa ännu innan blomning.


På bilden ovan har självaste löken också gott i blom.
De har otroligt fina blommor, likt alla Allium-växter. Där in mellan löken finns även något annat som blommar vitt, nämligen en vit blåklint som heter 'Snowman'. Den vintersåddes i plastback på vårvintern och planterades ut här efter att sättlöken kommit på plats.



Ringblomman 'Lemon Zest' såddes i samma plastback.
Det är ett tacksamt sätt att så blommor, men dessa är även sådana som kan direktsås på hösten, eftersom de själva aktivt frösår sig och kommer upp följande vår. Kommer antagligen testa att så en hel del blommor i höst, direkt på odlingsplatsen.


Ringblomman 'Lemon Zest'

Löken börjar ha fin storlek.
När vi kommer hem från minisemestern ska jag skörda den. Men nu har jag inte tid att varken skörda eller ta hand om den innan vi åker iväg. Sen ska här planteras ut något annat bland blommorna. Vad det blir har jag inte bestämt ännu.. Har en del kålväxter som behöver planteras ut, men vi får se.


Något annat som precis börjat blomma här är Lejongap.
Även den är kallsådd i plastback. Sorten är en färgmix. Jag är inte annars sådär helt såld på lejongap, men när jag hörde att den tål att vinterså, så köpte jag direkt hem en påse, bara för att få testa. Här är resultatet.



I en annan bädd, där det är gräslök i kanten, har blåklinten självsått sig.
Humlorna älskar blåklint. Man skulle inte kunna tro att den självsått sig, för här är så många plantor, bra koncentrerade i bädden, och strax på sidan om, men ingen annanstans. De har blivit som en mix av olika starka blå toner.




Humlorna (och fjärilarna) gillar även mina borstnejlikor.
Nu är det inte lika enkelt längre att hitta fina exemplar till binderierna.. De är halvt utblommade. Nu är det att vänta en tid och sedan plocka in frön. Tror att jag ska slänga några kvistar på ett par ställen så att den får så sig direkt på nästa års odlingsplats.


Kan inte minnas när jag skulle ha upplevt en sommar som denna?!
Det är helt otroligt vilket vackert väder vi haft. Men otroligt torrt! Nu är det inte regnet som gör att blommorna förstörs, utan värmen och torkan som gör att de blommar över snabbare.

Vi åker snart över till Sverige.
Vi kommer röra oss mellan Höga kusten och Haparanda. Skulle vara trevligt att besöka någon trädgård. Har du en trädgård och vill ha besök, eller känner till någon som du kan rekommendera? Skicka meddelande på min mail isåfall (dromgarden10@gmail.com). Skulle vara trevligt att kika in hos någon av er och sedan få visa upp trädgården här på bloggen.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen