fredag 20 juli 2018

Öppen trädgård för trädgårdsföreningen NÖT

Som jag nämnde i det förra inlägget så hade jag alltså öppen trädgård tillsammans med tre andra förra veckan. Det var Trädgårdsföreningen Nöt's evenemang "4 Trädgårdar".



Vädret var som vanligt soligt och jättevarmt!



Besökarna anlände i fyra grupper och böt trädgård varje hel timme. Ett riktigt bra koncept. Lite tufft blev det i värmen, men vi hade alla fyra dricka och nåt att tugga i våra trädgårdar, så de skulle orka hela rundan (kl.18-22).

Foto: Nina Gustafsson
Nina skickade över ett par bilder till mig från kvällen. Det är lite svårt att hinna fotografera själv när dessa pratglada trädgårdsentusiaster vandrar runt i trädgården. Alla hennes bilder är märkta.

Foto: Nina Gustafsson

Foto: Nina Gustafsson
Foto: Nina Gustafsson
Foto: Nina Gustafsson

En rabatt som alltid blir väldigt "uttittad" är den på norrhörnet.
Det är många som fascineras av de vackra bladen och kombinationerna. Denna rabatt, där blomningen är en bonus och bladen är kronan på verket, är även min personliga favoritrabatt i trädgården.






I bakgrunden skymtar min Manschuriska valnöt.
Även den är ett träd som alla frågar namnet på. De fascineras av de stora karaktäristiska bladen och växtsättet. Den har ju ett lite mera "exotiskt" utseende än våra vanliga finska träd.

Mitt träd är lite mindre iår, även om det växt mycket, eftersom jag gav den en riktig match med sekatören i höstas!



Foto: Nina Gustafsson
Jag har inte tänkt på hur fint det kan vara med morotsblast, speciellt när den växer genom de rostiga bågarna som jag har där för att få fiberduken på under våren.

Odlingslådan på bilden nedan är svartkål och spetskål 'Kalibos' tillsammans med luftlök och vintersådda plantor av lejongap som sticker upp här och var...
På bilden skymtar även ett av sommarens projekt. Det är inte riktigt klart ännu, men snart... Håll ut, det kommer på bloggen inom kort!

Foto: Nina Gustafsson
Bilden nedan till vänster: Kameliaschersmin 'Minnesota Snowflake' med lila stäppsalvia 'Caradonna' och det röda i bakgrunden är Brinnande kärlek.

Foto: Nina Gustafsson
Foto: Nina Gustafsson

Gästboken fanns behändigt bredvid "drickstationen" och under kvällen kom ca 90 namn i boken! Det är en aktiv förening vi har. Riktigt trevlig kväll. Tack återigen för besöket och alla fina kommentarer om min trädgård.



/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Tack för att du ställde upp!! Det var en så givande kväll för alla "nötare" <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen