fredag 24 maj 2019

Trädgårdsdagar på Garden Flora


Förra helgen var det trädgårdsdagar på Garden Flora.
De pågick under fredag - lördag och självklart hann jag ta mig en runda där på lördagen med kameran i hand. Trädgårdshandeln är ännu under uppbyggnad, men mycket har hänt sedan grävskopan sattes i marken för bara 1 år sedan. Sandra Konttinen, som driver företaget, hade öppning bara tre veckor efter att de började gräva upp tomten. Den kvinnan har många järn i elden och är inte rädd att ta i. Hon har verkligen jobbat stenhårt för att förverkliga drömmen.



Sandra har en vision om att platsen ska bli som en visningsträdgård, som ska inspirera och visa hur växterna kan användas, kombineras, hur de ser ut tillsammans och framför allt hur de ser ut med några år på nacken.

Storsta delen av växterna drivs från frön och sticklingar, som får växa upp i vårat österbottninska klimat. Det ger härdiga plantor och mindre transport.

Intill den breda gången upp till växthuset är det nu pågång med en ny damm och en bro har byggts för att ta sig över, följt av en slingrande häck.

Nära ingången har hon byggt upp större planteringar och en stor damm där det även simmar lite firrar. (ingen bild tyvärr)



Det har sparats stora träd på tomten, de står i upphöjda bäddar kantade med natursten.
De hjälper till att skapa höjd, ge skugga och gör att trädgården ser mera uppvuxen ut.
Grusgångarna slingrar sig runt hela området där växterna finns utplacerade i uppdelade områden. Ställvis är det torvblock som står som kant.



Vädret var helt fantastiskt och det var många som var ut och besökte Garden Flora och shoppade växter i solskenet.



Om jag bara hittar en plats där jag kunde ha en Skogskornell, så ska jag helt klart plantera en sådan iår! Grenarna hade så speciell färg, och sådant uppskattar jag på våren och vintern.


I den ena planteringen stod en magnolia som planterades ifjol. Ännu var den liten, men den hade klarat vintern hur bra som helst och hade redan sitt första blom!

Magnolia Stellata rosea




Sandra har krukodlat massor av tulpaner mm som nu var i knopp, eller i blom, beroende på hur tidig sorten är. Jättefint att plantera ut i rabatten om man har "gluggar" där det kunde passa med lite färg, eller att ha i kruka.


Humlorna gillade dem också.
Precis när jag skulle fotografera så råkade jag få en flygande humla med på bild.
Vilken bonus!

I övrigt kunde man se humlor och fjärilar lite överrallt här.




Tunnelväxthuset var öppet och där var det bara att gå in och välja bland massvis med tomatsorter och andra grönsaksplantor. Jag gillar hur sandra ställt fram växterna och hängt upp namnskyltarna. Utanför kunde man slå sig ner på en bänk intill blommande tulpaner och runt hörnet fanns ännu mera grönsaksplantor, bl.a. ett stort urval kålsorter.






Det var min tur ut till Garden Flora!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen