söndag 12 juli 2015

Det vita i entrérabatten

Igår presentterade jag det blåa i entrérabatten, som nu drar tydligt i blått, rosa och vitt.
Låt mig idag presentera det vita:

1. Bladverk
Med blad kan man få andra färger än grönt, hela säsongen, utan att behöva fundera på blomningstid!

Krypblågull och vitbrokig Hosta
Hosta 'Albopicta' med 'Frances Williams' till vänster
Brokig Stjärnflocka, Astranita major 'Sunningdale variegata'

2. Allium neapolitanum
En lökväxt som hör till amaryllisväxter. Den är vit, låg och får en klase med små stjärnliknande blommor. Intill växer ett flertal Hosta, bl.a. den låga vita 'White feather' och den stora frodiga 'Robert Frost'. 'Robert Frost' är en av mina favorithostor och drar mer i en kallare grön nyans med gulgrön kant.



3. Stjärnflocka, Astrantia major




3. Plymspirea, Aruncus Dioicus & Aruncus aethusifolius
En perenn som kommer upp tidigt på våren, kan ofta ses i äldre trädgårdar som "solitär buske", men funkar i rabatten som bakgrund. Klipper in den en aning efter blomning för att få en rundare form på den. Använder blommorna flitigt i blomarrangemang, frösår sig.
Har även den lilla plymspirean som är en toppen utfyllare och blir som små kuddar.


Den stora plymspireans blom i knoppstadie och helt utslagen. Klipp bort innan de blir bruna för mindre spridning.
Den mindre plymspirean är betydligt lägre och mer kompakt i sitt växtsätt. Även den passar som snittblomma.

4. Kameliaschersmin, Philadelphius 'Minnesota snowflake'
Schersminen får stå för den högsta höjden i rabatten. Den har även en oslagbar doft och vackra dubbla blommor i vitt.


Det var den vita färgen och brokiga blad som jyst nu framhävs i entrérabatten.
Det blåa skrev jag om HÄR.


Kitty

1 kommentar:

Margot sa...

Hej! Tack för kommentaren på min blogg! Mycket vackert i din rabatt! Stjärnflockan är fin men synd att den ofta får så fula blad, min får det i alla fall:)
Jakobstad är min hemstad, har bott där halva mitt liv innan jag flyttade till Sverige, har två syskon som fortfarande bor där!
Med vänliga hälsningar Margot

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen