tisdag 24 februari 2015

En ny bloggrunda!

Efter att jag fick så fint feedback från min förra bloggrunda så tänkte jag nu ge lite lästips igen! En del bloggar är sådana som jag regelbundet är in och läser, medans andra kanske jag snubblat in på pga någon intressant rubrik eller när jag googlat något speciellt.

Den här gången blir det en blandning av mat & bakverk, hälsa, inredning, trädgård och lite boktips.
  
Här kommer dagens 8 bloggar jag läst/skrollat runt på:



1. Välkommen Hem är en härlig inredningsblogg som jag även har på min blogglista i sidospalten. Här kan man få massor av inspiration och idéer om lite allt möjligt i hemmet. Anna-Lena lade nyligen upp ett inlägg som är så hälsosamt för oss alla att se på en inredningsblogg, bloggar där det oftast ser så "tip top" ut på alla vackra bilder. Inlägget var den ostädade vardagen i en barnfamilj med två arbetande föräldrar!

2. Via en väns facebook länk kom jag in på en trevlig matblogg, Pinch of yum. Bloggerskan bor i Minnesota och har ett annorlunda och roligt sätt att skriva och se på mat. Blev bl a sugen på att testa denna superenkla bananglass! Och denna Grapefruit Mojito kommer nog att dyka upp som partydrink här i framtiden! Hon har massor av olika recept i många kategorier och även de som passar den hälsosammare vardagen.

3. Hannas inredningsblogg år jättefin och inspirerande. Är så förälskad i hennes Walk-in skafferi! Den här bloggen kan an surfa runt på hur länge som helst!

4. Minna Mercke Schmidt är en fantastisk fotograf. Hennes blogg Blomsterverkstad är en stor inspirationskälla alla årstider! Hon har även gett ut en bok som faktiskt finns i min bokhylla också! Boken "Dekorera vackert" köpte jag för några år sedan på Stockholmsmässan, redan innan jag blev bekant med hennes blogg.

5. En annan fotograf är Annika Christensen som är bosatt i Skåne, södra Sverige. Hennes trädgårdsblogg Naturliga ting är verkligen värd att besöka. Annika som trädgårdsfotograf bjuder på fantastiska bilder, men evän här mycket läsvärda och inspirerande inlägg. Hon skriver böcker och håller kurser. Lade nyss märke till att hennes bok "Trädgård i kruka" kommer snart ut på finska "Ruukku puutarha - iloa ympäri vuoden". Om ni klickar er in på länken så finns ett kort youtube-klipp där hon även presenterar en Hortensia som även säljs mycket till norra Finland och lär ska tåla -25 grader.

6. Clina Svenskon är en riktig bakblogg i sin egen klass! Behöver du tips på hurudan tårta du ska göra till kommande evenemang eller kalas å är det här du ska titta in! Okej... det kan förstås hända att din inte blir lika fin, men inspiration kommer du garanterat få! Hon besitter en riktig skicklighet när det kommer till tårtdekorationer! Som finlandssvensk så måste jag förstås länka till denna häftiga KAJ-tårta! Ni vet säkert vem humorgruppen KAJ är?? :)

7. För att återgå till maten och själen så vill jag presentera Kristina Andersson. Hon är en inspiration för många och besitter djupa kunskaper om näring och hälsa. Hoppas hon ska besöka nejden pånytt i när framtid (missade henne när hon föreläste på norvalla), skulle väldigt gärna närvara på en av hennes föreläsningar! Hon har givit ut en jättefin bok som jag ska läsa, "Eat Clean". Kolla in hennes fina recept, kosttips och goda råd. En enkel tankeställare, svart på vitt, när det kommer till kaloriintag kan du se HÄR!

8. Hittade en ny inredningsblogg som jag aldrig sett innan, Lantliv i Norregård. Hon har ett riktigt personligt hem som inte är likt många andras! Den här bloggen vill jag kolla runt i mer...

Hoppas ni gillade bloggarna och kanske hittade några nya att läsa, det gjorde jag!


Kitty

1 kommentar:

Ida-Marie sa...

Åh tack för att du skrev om de här, hittade många bloggar jag inte läst förr :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen