söndag 31 maj 2015

Månadens sista trädgårdsbilder

Igår hade vi en dag med fantastiskt väder! I trädgården hann jag inte göra mycket mer än att ta upp lite plantor som spritt sig, kruka om lite och städa lite...

Kameran hann jag förstås ta på en tur!

Mitt 'Skuggmorell' körsbärsträd som nästan dog för ett par år sedan har växt till sig riktigt mycket!! Gillar att ha ett litet träd framför terassen, det ger höjd i rabatten utan att skugga terassen. Tror att det kommer att ha fullt med blommor iår som det ser ut.



Saxifraga, Rosenbräcka, omringar stenarna i rabatten med sina mörkrosa blommor.



Den Kinesiska pionen 'Fat Concubine' som jag planterade ifjol kom kraftigt upp iår med många stjälkar (den hade bara 2-3 stjälkar ifjol). Den visar skymten av flera blomknoppar, där den solar sig i förmiddagssolen.



Idag ska jag rensa upp runt Rodgersiahörnet!
Jag tog upp en hel del av den förra våren som spritt sig in i några av Hostorna runt, och flyttade helt bort nån Hosta. Nu har den tagit i ordentligt och spritt sig ända utanför stenarna. Men jag gillar den ändå!

Flera av de andra perennerna har blivit riktigt stora och buckar nu upp markduken runt! Ska göra en uppfräschning där och ta bort barken och den gamla duken för att ersätta med en ny efter att jag delat på växterna!



Pärlhyacinterna i Éntrerabatten blommar fortfarande och där bland dem sticker det upp knoppar av dvärgiris. Väntar på att de ska gå iblom och förgylla tillvaron tillsammans med alla lökar!




Tulipa 'Queen of night'

Tulipa 'Candy Prince'

Och nu ut och jobba innan nästa regnskur kommer!!



Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen