tisdag 23 juni 2015

Alva's blomrabatt

Dottern har länge sagt att hon vill ha en egen "trädgård". Och visst ska hon få en trädgård!

Förra veckan grävde jag upp en stor grop på sidan om sandlådan. Platsen har alltid varit full av ogräs, en såndär plats som man ska göra "sedan", men aldrig riktigt kommer sig för. Nu är gräset borta och de stora stenana som ALLTID kommer upp när jag ska gräva är bortlyftade. Känner sig stenrik!



Sedan var det att välja ut lite växter och börja sammanställa rabatten. Jag använde stenarna som grävdes upp för att göra kanten. Natursten funkar bra här där det inte finns gräs som växer in mellan stenarna. Dessutom går stenmuren mot skogen bakom, så det är användning av samma material, som en förlängning. Det första stenen fungerar utmärkt att sitta på.



Min tanke när jag valde växter var att barnen ska ha något att dofta på, titta på, känna på och även något för fjärilarna.

Det blev: Lammöra, Blodnäva 'Tiny monster', Stäppsalvia 'Ostfriesland', Axveronika 'Rotfuchs', Bollviva 'Blue select', Kantnepeta 'Six hills giant' och den lilla daggkåpan.


Barnen kan sitta och känna på Lammörats mjuka blad.

'Tiny monster' för färg, marktäckning och den långa blomningen



Bollviva, för lite extra vårblomning.

Kantnepeta, för doft och insekter


Nu efter att bilderna togs vid plantering så har jag lagt till vit Scabiosa och den lila-brokiga revsugan.

Hon är så stolt över sin trädgård och vill visa den till alla som kommer hit!
Kanske hon brås på sin mor? Framtida trädgårdsmstare??



Kitty

1 kommentar:

Liljas Corner sa...

Va roligt att hon är intresserad! Blir säkert jättefint det där då det växer till sig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen