onsdag 17 april 2019

Första vårblommorna på trappan

-Bloggsamarbete-
Nu är det full fart på våren och snart ser man inte längre spår av de stora snöhögarna på gården. Jag har t.o.m. vågat plantera de första krukorna med vårblommor redan och de har klarat sig fint fastän vi haft -4-5 grader om nätterna. Penséerna ser helt slokade ut när man åker till jobbet, men när man kommer hem är de lika fina som innan!



Nu ville jag ha färgglada vårblommor som välkomnar vid trappan inför påskhelgen.
Senare då vårens blommor har gjort sitt och blir ersatta med nya växter så kommer jag troligen flytta planteringen till ett bättre ställe. Funderade på att ha den nära hyllan i plåt som står på terassen, men vi ska se hur det blir när jag börjar feja runt med alla krukor och burkar närmare sommaren.



Jag täkte in jorden med fluffig mossa och några torra grenar som jag hittade här i skogskanten efter att maken fällt ett par träd i vinter. Jag använder ofta olika material från naturen som dekoration och utfyllnad. Mest för att jag gillar den naturliga looken, men sedan är det något som alltid finns tillhands och som sedan förmultnar bort när det slängs på komposten.

Mossan hjälper även att hålla fuktigheten i jorden och hindrar fröogräs att landa. Dessutom så binder det ihop hela planteringen så att den ser mera "färdig" ut.

I denna behållare som är 40x40cm har jag:
2st Tete narcisser
1st limegrön liten cypress
3st lila penséer
2st lila-gula penséer.


Galvaniserad blomlåda i metall från landgarden.se

Min behållare, som även kan användas som odlingslåda direkt på marken, har ett löst botten och fötter att skruva fast följde med i min beställning. Vill jag kan jag alltså lyfta bort "ramen" från bottenplattan och ställa ner den var som helst i trädgården/köksträdgården. Med bottenplattan är den mera mobil och kan flyttas runt. Kunde vara riktigt snyggt att odla örter i den.
Denna är galvaniserad och kommer inte att rosta, men det finns olika typer av plåtar att välja mellan.


Monteringen var otroligt enkel, men det följde även med anvisningar och information. I mitt paket kom även en dräneringsmatta att ha i botten (även om bottnet nog hade hål). Innan jag planterade klädde jag dessutom insidan med en lite tjockare markduk och satte lite lecagrus i bottnet.



Här kommer en infobild om krukorna där ni kan läsa mer om deras egenskaper.
Bilden är lånad av Landgarden med deras lov.



Vill ni kika mera på alla fina krukor, odlingslådor och produkter de har så kan ni kika in på deras hemsida/webshop genom att klicka HÄR.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Rämmengården sa...

Så fint! Vill även passa på att önska dig en glad påsk kram Nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen