fredag 12 april 2019

Våren och köksträdgården

Vintersådd Komatsuna grodde för några dagar sedan.

Vilken underbar dag vi haft idag! Helt fenomenal!

I lilla växthuset i köksträdgården har den första sorten av vintersådda grönsaker grott.
Det var Komatsuna som var först ute att kika upp ur jorden. Jag väntade på flir med att bygga klart växthuset, så ena triangeln uppe vid taket är ännu öppet. Varför? kanske ni undrar, men det är bara för att mina vintersådder inte ska få för varmt för snabbt. Har skaffat hem det sista materialet, så jag är nog i startgropen med att fixa det sista.

I plastbacken har lila blåklint och både lila och grön pak choi grott.
Den lila pak choi 'Arax' var först ut av allt, och den lådan står helt och hållet i skuggan. (Har tyvärr inte tagit någon bild på det, men det kommer nog)

När man blickar ut över köksträdgården så är det inte mycket snö kvar, nästan bara där det legat skugga nu när solen ännu är så lågt på himlen.


Köpte vita vinbär på stam förra året som planterades i en av pallkragarna. Den ser ut att ha klarat sin första vinter, för man ser redan skymten av grönskande knoppar.

Vita vinbär på stam i köksträdgården 12.4

I samma pallkrage som vinbäret växer nu också min rabarber som visar det första livstecknet.
Rabarbern fyllde tidigare hela den odlingslåda där tomathuset står nu. Hoppas den ska trivas lika bra här. Det var en riktig pers innan jag hade upp plantorna ur odlingslådan då de skulle maka på sig. Rötterna gick så djupt ner i den hårda backjorden som finns under köksträdgården.

Rabarber 12.4.2019

En av mina favoriter i köksträdgården, när det kommer till sådant som ögat omedelbart dras till, är luftlök!
Luftlöken får breda, ihåliga och kraftiga stjälkar som kan ätas precis som vårlök. I juni börjar man se att det bildas små lökar i toppen och ju längre in på säsongen det går, destu knasigare växer de små lökarna i "luften". Det är en klase med små lökar som får både korta och långa stjälkar som kan slå knorr på sig eller växa åt vilket håll som helst, den kan blomma där bland smålökarna och det kan komma nya lökar på toppen av en själk som växt ut från lökklasen. Helt otrolig!

När det blir höst viker sig blasten och lökarna faller ner till marken.
Där ligger de ovanpå jorden och bildar rötter. Och så enkelt ser den till att överleva och föröka sig. Det är superenkelt att skaffa sig mer plantor när man väl har en luftlök i trädgården. Ibland hjälper jag till och ställer ner lökklasar på jorden redan under sommaren då jag skördar en stjälk, eller om något brutits i hård vind.

Jag klipper inte ner luftlöken till vintern, utan låter den vika sig och klipper den på våren.
Den har så stora ihåliga stjälkar, så jag vill inte att vatten ska gå ner i stjälken och frysa på djupet.

På bilden nedan kan ni se de torra stjälkarna som brutits på hösten och nu kommer nya stjälkar upp från roten och små lökklasar som landat på jorden har vaknat.



Såhär ser den ut på sommaren!

Foto: Nina Gustafsson

Tänkte inte hitta mina bilder av luftlöken, även om jag vet att jag fotograferat den förra året. Men grävde till sist fram en bild som Nina fotograferade här förra året och närbilderna är några som jag fotograferade 2017.

Luftlöken är så häftig med sitt unika växtsätt! 


Ja... Nu är det vår!

Och våren känner man även igen när man kommer hem från jobbet en fredag och man hittar maken som sitter och njuter av kvällssolen uppe vid ladan, utan jacka och med lite uppkavlade ärmar.


Ha en skön helg!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Många vårtecken, fast det säkraste vårtecknet är väl nog att på en fredag hitta maken vid lidret med en kall i näven :D
Kram Nina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen