tisdag 12 november 2013

Månadens favoritväxt november 2013

Oj oj, det blir bara svårare att välja ut favoriten.
Nu beror det inte på att urvalet växter är så stort... utan att hitta något som vintern inte förstört, och som jag inte redan tidigare valt!
Det avgörande för mig denna gång blev färg och frosttålighet!
 
En perenn, som finns i massor av färger, former och storlekar...
Heuchera - Alunrot
 
När allt annat tappat bladen och vissnat ner, ja då sitter ännu alunroten ståtlig kvar!
 
 
Jag har en del sorter jag ska visa er, men tyvärr var de namnlösa vid uppköpet...
 
Den första sorten är en vacker gråbladig med tydliga ådringar.
Undersidan är skrikande lila och lyser upp på långt håll!


 
Väldigt lik t.ex 'Silver scrolls', men vet inte säkert...

 
Sedan har vi en som är väldigt lik den första, men den har lite varmare ton på bladen.
Lik 'Green spice', men... vet inte... Mycket vacker är den i varje fall!

 
Ådringen matchar bra med den plommonfärgade grannen.
Någon som har förslag på namn? Kan den mörka vara 'Plum Pudding'? 'Purple Petticoat'?

 
Här ser ni deras färger tidigare i höst..
 

 
I samma rabatt har jag även planterat ner en alunrot som stått i kruka i köksträdgården. De är så fina i kruka, både ensamma eller samplanterade med andra perenner/säsongsväxter)

 
Kan den eventuellt heta 'Marmalade'??
Hatar verkligen att ha växter utan sortnamn!!!

 
En annan Alunrot, som bor under köksfönstret, heter Heuchera hybr. Purple Palace.

 
Detta är en av de frodigaste av alla mina Alunrot!
Den är uppefter huset mot sydost och planterad i en plastkruka (som fanns på en buske jag köpte) som bara är nerstucken i gruset mellan stenarna!
Där har den växt och övervintrat sedan 2009!

 
Den blommar med höga vit/blekrosa små blommor, men här är det bara gamla torra blomställningar kvar. De hade så söta hängande vattendroppar på sig när jag gick runt med kameran i söndags...

 
Även denna har den vackra färgen på bladets undersida.
Det trevliga med Alunrot är att de ser nästan likadana ut när snön smälter bort till våren! Sedan vissnar de förstås och kan klippas ner, nya blad växer fram och cirkeln är sluten!
 
Som ni ser på bilden under (tagen 1:a september) så har färgen mörknat avsevärt och blivit rödare.
 
 
Mer månadsfavoriter kan ni hitta i Anna Vattenkannas länksamling!
 
 
Kitty

4 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Alunroten är nog fin. Inte konstigt att den blivit så inne. Har du sett den i krukan jag har vid entrén, tillsammans med murgröna, cyklamen och ljung? Ända sedan första frosten har alunroten varit finast, och nu är den tom fräschare än murgrönan.

Vi ses imorgon! :)

Anna Vattenkanna sa...

Jag är en stor fan av alunrot. De uppför sig strålande och här i zon 1 i Sverige ser de oftast fräscha ut hela vintern. Dina förslag på sortnamn håller jag med dig om, det kan absolut vara dessa. Bra val!

Kram

Rosor och ruiner sa...

Ett riktigt bra val, jag funderade faktiskt själv på den, för det är en av mina favoriter och den har ännu inte blivit någon månadsfavorit hos mig...men men...
Fin blogg som jag gärna tittar in igen till!
/Gunilla

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Nydelige farver... jeg hadde en engang jeg også... vart är den nu???

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen