söndag 8 november 2015

Ligularia, vinter vs. sommar

Tänk att något så fruset, grått och trist kan kännas så friskt och krispigt?!
Nu i november är det inte mycket som är grönt längre. Det mesta är brunt eller nervissnat. En del växter håller sig dock upprätta och kan till och med stå hela vintern med sina fröställningar.

En växt som nu har bruna vissnade blad, men höga ståtliga fröställningar är
Lappstånds, Ligularia 'Hietala'.



Fakta:
Lappstånds (och andra Ligularia sorter) trivs i halvskugga-skugga.
Blir ca 180cm hög med ett bladverk runt 90cm.
Blommar med långa gula spiror i juli-augusti. Väldigt omtyckt av humlor!
Bladen är stora och gröna med lite rodnad hela sommaren och har rödaktiga stjälkar. Från undersidan kan man tydligare se  röd ådring. 
Fröställningarna hålls upprätta långt in på hösten, men bryts oftast på vintern.



I rabatten där min Lappstånds växer finns även fyra olika sorters Hosta, Vintergröna, Daggkåpa, två sorters Kaukasisk förgetmigej, Julros och gulbladig humle.

Bra perenner för halvskugga-skugga



När vi flyttade in och började bygga upp trädgården sa jag bestämt att i min trädgård kommer det inte att finnas några rosor eller gula blommor!! Okej... 3-4 år senare köpte jag min första ros, ochh gula blommor hittade också in i trädgården!

På våren förknippar jag gula blommor med solen, som att de skulle dra fram varandra. Jag har inte många gula vårblommor, men lite krokus, primula och vårkrage typ... I år har jag planterat två buskar Forsythia som blommar gult på bar kvist om våren och är sedan grön resten av trädgårdssäsongen.

På hösten är blommor i gult och orange häftiga kontraster till rosa och lila blommor. Man kan göra färgstarka höstbuketter och ibland blir de på något vis "brinnande" i kvällssolen. De gula höstblommorna hos mig är tre olika varianter av Ligularia, en orange daglilja och penningblad (som har lång blomningstid från mitten av sommaren).


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen