söndag 14 februari 2016

Smörgåskrasse till vändagen??!

Hur kommer det sig att man åker till Sunds dagen före alla hjärtans dag och kommer hem med en kruka smörgåskrasse??

Egentligen har jag två svar på min egen fråga...

För det första: Skulle jag köpt blommor, så kan jag glömma att maken skulle komma med några!
Inte för att han brukar ge mig blommor särskilt ofta, men man ska aldrig sluta hoppas!

För det andra: Så hade Sunds temadag med groddar och micro leaf.
Det är så intressant detta med att odla grönt inomhus året runt. Man blev hur inspirerad som helst!




Nelson gardens groddtråg
Krukan jag köpte var smörgåskrasse odlad i växthuset. Smaken var pepprig och god, perfekt när man vill ha det där lilla extra. Dessutom är det inte bara dekorativt och gott, utan även nyttigt!

Men ett groddtråg tror jag bestämt att jag ska inhandla! Då slipper man även att använda mylla.
På youtube hittade jag en bra video som berättar hur man använder dem.


Fredrik som jobbar på Sunds var till kundernas förfogande och kunde ge svar på alla frågor. Han berättade om de olika frösorterna och odlingsmöjligheter.


Solros
Grönkål och mizuna

Bladsarepta
Nelson gardens groddbox
Han visade även de olika groddarna och hur groddboxen funkar.
Hittade en youtube video på det också.


Till sitt sällskap hade han Lasse Forsman, ägare till restaurangen Gourmet garage, som bjöd på smakprov. På de knapriga brödsskivorna hade han två olika fyllningar.


Den ena var en kräm på creme fraiche med olika finhackade krassesorter, till garnityr en vacker röd sort och linfrön.
Den andra varianten var en röra gjord på mungböna, morot, vitlök och toppad med en röd sorts rädisgrodd.
Båda utsökta!!!



Det var riktigt givande och inspirerande att titta förbi där idag!
Men det är det ju alltid.

Mina föräldrar kom på besök senare på lördagen, och då fick jag en bukett med fina ljusrosa Tulpaner, så nu har jag lite färska blommor på bordet ändå!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

lavendia sa...

Groddning har verkligen exploderat. Och det känns ju så nyttigt. De röda små var ju riktigt fina.
Tur att du fick litet tulpaner ändå. / Britt

Sandra N sa...

He harmar att jag inte kunde fara dit. Hade jag inte varit på sevendays brunch så hade jag jobbat. Det skulle ha varit SÅ intressant! Men nu blev jag iaf så inspirerad att jag tror attjag ska så både smörgåskrasse och broccoli idag. Och kanske sätta igång groddjonas också. :)

Anonym sa...

Kan int du laga ett inlägg vad man kan så för ätbart på fönsterbrädan/inne nu i vinter? :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen