måndag 28 mars 2016

Måndags tema: "Favoritbilder"

I veckans tema kör vi med ämnet "Favoritbilder".
Jag konstaterade att många av mina favoritbilder (finns hundratals favoriter i mina fotomappar) är närbilder, och de visade jag flera av när vi hade temat "På nära håll" för ett par veckor sedan.

Tänkte därför på bilder av favoritplatser och växter, man kan ju tolka temat lite hur man vill...

Den första bilden är kanske ingen riktig favorit, för jag visar er hur mycket ogräs som växer mellan gångplattorna!! Ska fixa det i sommar då jag tänkt plocka upp dem och göra om.
Det jag vill visa med bilden är hängstolarna som finns under pergolataket.
Här hänger vi en hel del, har lagt märke till att även barnen söker sig hit med sina kompisar.




När man en gång bara sitter här kan man lika bra fotografera lite, både dottern och daggkåpan (Alchemilla mollis) som blommade så vackert i motljus.



På andra sidan av huset, i entrérabatten som ligger alldeles intill terassen, har jag grävt ner en liten bassäng. Här får vi sitta och lyssna till vattenporrlet. Hostorna och Astilben trivs bra här även om det kan vara lite hett i söderläge. De får konstant lite vattenstänk, så fuktigheten hålls runt växterna.


Kobinationen nedan har ni säkert sett här hos mig tidigare, men under de stora ljusgröna 'Sum and Substanse' hostabladen finns faktiskt två hostor som är lite mindre i växtsättet. De får fajtas lite för att synas, speciellt lilla 'Golden Tiara' närmast stenen. 'Whirlwind' står i utkanten och syns därför lite bättre, även om den står under parasoll.


Hosta 'Whirlwind' har vackra ljusa stjälkar och vridna brokiga blad.
Hostorna 'Whirlwind', 'Golden Tiara' och 'Sum and Substanse'

Pimpinellerna var sena förra sommaren. De nedre rosorna, Finlands vita ros och Poppius är fotograferade 12.7, Poppius började faktiskt blomma innan den vita, men den får lite mer sol också.
De två högst upp, 'Prairie joy' och 'Blanc double de coubert', är tagna 17.7 så de blommade samtidigt.


Avslutar med en bild av Hemerocallis 'Minstrel boy' som just fått sina första knoppar som är påväg upp. Jag gillar dagliljorna och deras gräsliknande växtsätt, speciellt såhär när det böljer över naturstenar.


Jag skulle ha hur många bilder som helst att visa ännu, men jag bestämde mig att jag bara fick kika i två fotomappar. Det är bäst att begränsa sig!

Ska bli intressant att se vilka era "Favoritbilder" är!
Nu är det bara att länka in bidrag hit!
Ni har tid på er ända till söndag, så det är bara att göra det vilken dag som helst fast det kallas måndagstema.

Nästa vecka är temat: "Detta längtar jag efter..."

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

2 kommentarer:

lavendia sa...

Fina bilder alltihop. Du hade inte behövt skriva om ogräset. Jag hade inte sett det om du inte sagt något. Ser njutbart ut att hänga i en sådan stol en solig dag. / Britt

Christina Mari sa...

For noen fine bilder!! :) Her skal jeg legge meg til som følger.
Ha en fin kveld.
Klem Christina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen