tisdag 3 oktober 2017

Lökplantering 2017

Så var det dags för mig att få ner mina inköpta lökar i jorden.
Jag har bläddrat igenom lite bilder från våren/sommaren för att se var jag vill fylla ut med mer lökar. Har mest köpt sådant som jag haft från förr men vill fylla på för att få större grupper.


Följande lökar ska jag utöka med i rabatterna:


Jag har inte köpt så många olika sorter, utan istället blev de flesta två påsar av var sort. Det blev mest Allium, tulpaner och en påse pärlhyacinter. Köpte även till vita pärlhyacinter, men de hann inte med på bilden.

Allium
En riktig favorit!

Jag satte en Allium elegans mix förra året (innehåller en mix av 'Purple sensation', 'Multibulbosum', 'Mount Everest', 'Violet beauty' och 'Albipilosum'). Den gav blomning stor del av sommaren, jättenöjd med den lökmixen.

Iår vill jag förstora de grupperna, men har valt ut två lökar som jag utökar med. 'Purple sensation' hann tyvärr ta slut, så det fick bli 'Aflatunense' istället, det skiljer inte mycket mellan dem. Ville även ha mera av den vita 'Mount everest' för den är så fantastiskt fin! Jag har tagit ett par av båda sorterna och satt in på alla ställen i rabatterna där jag hade allium-grupper.

Klotlök (Allium sphaeracephalon) har jag i tre grupper, köpte 50 lökar till, så de förstorades rätt mycket. Dottern var med och hjälpte till en stund, så hon fick några av dem att sätta i hennes egen blomrabatt.


Tulpaner har jag alltid gillat, men lite tråkigt att de inte fortsätter att komma upp år efter år. Många av de riktigt snygga och speciella tulpanerna är så förädlade, att de inte riktigt vill komma mer än 1-3 år innan de försvinner, ifall man inte tar upp lökarna emellan.

Men det finns tulpaner som håller bättre, exempelvis Darwin-hybrider.
De finns i flera olika färger, är oftast en- eller tvåfärgade och ganska enkla i sitt utseende. Exempelvis helt vanliga enfärgade gula eller röda 'Appeldoorn' är med de härdigaste.

Den vita tulpanen som jag satt är en Darwin-hybrid som heter 'Hakuun'.

'Queen of night' brukar komma upp 1-2 år och sedan är den borta, men den är sååååå odlingsvärd! Jag skulle säkert ha dem längre ifall jag skulle ta upp dem ur jorden emellan, men prioriterar inte min tid till det. De blir höga, ståtliga, djupt svartlila och bara ursnygga.

Tulpanen 'Top lips' har jag inte haft förrut, men jag var bara tvungen att köpa den. Denna har jag faktiskt köpt för bladen, inte enligt hur den blommar. Den är dubbel och tvåfärgad, men dess blad är brokigt! Kommer att vara så fint när de kommer upp med sina randiga blad innan de slår ut i blom.


Benmjöl har jag använt som gödsel för lökarna vid plantering. Det är bra för jordförbättring och har näringsämnen som gillas speciellt av lökväxter, rosor och pioner m.fl. Det är bra att kratta ner lite benmjöl på platser där det finns lökar sedan tidigare också, för även de behöver en ny boost för att orka bättre.

En sak kan man tänka på ifall man är hundägare:
Detta är ju BENmjöl och jag har hört flera som säger att deras hundar går och gräver i rabatterna där det används! Eftersom de känner benlukten... 

Till lökarna kan man även använda lökväxtnäring som säljs i små burkar.


Den överväxta rabatten som var överfull av växter och frösådda plantor av både stjärnflocka, plymspirea, brinnande kärlek, akleja och veronika m.fl. står plötsligt mer luftig. Många fröplantor har jag helt kallt grävt upp och slängt bort, men en del perenner bara är nerklippta för att ge mig lite arbetsutrymme när lökarna ska ner i jorden.

Det blir alltid så här när jag ska gå ut för att sätta mina lökar!
Först plockar jag ut mina lökar och står och funderar hur jag tänkt och grupperar lökarna enligt vilken rabatt de ska sättas i. Sedan börjar jag rensa bort ogräs och fröplantor (och mossa iår!), fyller på jord, gräver upp växter, flyttar och möblerar runt i rabatterna. Sedan sätter jag lite lökar och så fortsätter samma procedur igen...

Jag hade bara 11 påsar med blomlökar som skulle sättas, det tog mig 5,5 timmar i söndags!
Helt sjukt!
Men nu är rabatterna rensade, jordförbättrade, lökarna är satta, en del perenner nerklippta, en del bortgrävda och dammen tömd. Klart inför vintern helt enkelt! Sånt tar tid!



Jag passar oftast på att klippa tillbaka en del av perennerna när jag sätter ner mina lökar, speciellt stora yviga perenner som dagliljor och hosta. Stora bladväxter gör det ganska svårt att se var man kan sätta lökarna, men man behöver tänka på lökens blomningstid, annars kan de stora bladen bli för stora innan löken har gjort sitt. 



Här lämnade ett stort tomrum, bara en bit ifrån växte en höstkärleksört lite väl nära en daglilja och hosta, så den grävdes upp och flyttades hit i framkanten. Istället fick jag plats att utöka gruppen med allium där kärleksörten stod tidigare, strax intill platsen jag hade några lökar som blommade redan i år. Deras stjälkar fanns inte längre kvar, så nu har jag gissat mig till var jag hade dem... Blir intressant att se hur det blev, men det får vi veta först nästa år!


När jag ändå höll på och grävde här och där i nästan hela entrérabatten så plockade jag bort stenarna i dammen och tog upp pumpen. Nu ska de rengöras och sättas i förvaring till nästa år.



Nåjaa.. rabatterna är okej, nu är det ännu några träd som ska klippas och köksträdgården som ska slutskördas, rensas och gödslas. Sedan har jag en odlingslott som också behöver få lite kärlek. Där ska det också slutskördas, rensas, förberedas bäddar, täcka in mer mark för att bygga upp fler bäddar, ett jordgubbsland hade jag tänkt hinna med... ja, det finns att göra, men nu är jag iallafall en bra bit på vägen, så det får jag vara nöjd med!

HÄR hittar ni mer om lökarna jag satte hösten 2016 för blomning säsong 2017.
HÄR hittar ni mer läsvärt om lökar i ett inlägg jag gjorde i samarbete med Sunds trädgård.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen