tisdag 28 november 2017

Barnens julkalender 2017

Så var det återigen dags för mig att fixa ihop en julkalender till barnen.
Vi kör inte alls med köpta varianter, typ vanlig chokladkalender. Jag gillar att göra en egen och göra den så att den blir som en dekoration för julen samtidigt.
Visst blir det betydligt dyrare att göra såhär, men mycket roligare!

Iår återanvänder jag mina kartonger som jag hade förra året.
Jag vecklar ut dem efter julen föra att de ska ta mindre rum i skåpet.



Förra året återanvände jag granen (gjord av brädor) som tillverkades året innan. Den har klädnypor som var perfekta att knipsa fast lådorna med. Iår gör jag något nytt, igen, så nu fick jag göra hål i varje låda och fixa öglor av papperssnöre som upphängning.


Maken gick upp här i skogskanten (och jo, det är egen skog) och tog ner två små björkar här om dagen. Han kapade upp dem i längder enligt måtten jag gett honom, borrade hål och trädde igenom snöret för upphängning. Under varje trädstam har han bundit fast en metallbricka för att snöret/knuten inte ska åka igenom.
Spikarna fick vi flytta till övre sidan för att få lådorna att hänga lite rakare.

(ursäktar den kassa belysningen och bildkvaliteten...)


Det finns lite kvistar och ojämnheter i grenarna, så lådorna hänger inte i prydliga rader, men det behöver de inte heller. Hängde upp en batteridriven ljusslinga för att höja mysfaktorn lite i den annars ganska kalla och tråkiga korridoren som leder till alla sovrum.




I lådorna finns mest sötsaker, men det är 1-2 godis/barn i lådorna, så det är ingen stor mängd fastän lådorna är stora, som en chokladkalender... Ett par överraskningar finns där också, men det kan jag inte avslöja här...

Vill ni se hurudana julkalendrar de haft tidigare år så är det bara att klicka HÄR.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen