lördag 11 november 2017

November i köksträdgården

Nu har jag äntligen rensat ut och vänt ner bladresterna i de flesta odlingslådorna, förrutom där jag har grönkål, svartkål, jordärtskocka och persilja som ännu ska skördas.

Idag tog jag mig lite tid att bläddra igenom tidigare års odlingsplaner.
Det är viktigt att titta tillbaka för att få rotation på grödorna, växelbruk.
Jag har bara tre lådor med lock som jag använder för vintersådd, det gör det lite knepigt. Det väljer i vilka lådor jag kan göra den tidiga sådden och vilka som står till förfogande för det som ska sås senare eller sorter som ska sättas ut färdiga plantor av.


Jag har 11 lådor i köksträdgården hemma.
Den ena syns inte på bilden ovan, men den är full av hallon och björnbär ändå.

Låda 1: där växer rabarber. Jag har grävt bort en del och planterat i en avsågad tunna. Åtminstone överlevde den förra vintern då det var ett tjockt islager på jorden, som sedan smälte och blev till en bassäng. Men jag kan konstatera, de blir inte alls lika stora som rabarberb i odlingslådan.

Låda 2: Använder jag för vintersådd. Där blir det palsternacka och sallad i första omgången, sen fyller jag antagligen på med mer sallad och nån rad med ärter i andra omgången. Mina salladsplantor brukar jag skörda av under hela säsongen eftersom jag sällan använder huvudsallad. Jag skördar mest blad för blad. Förrutom 'Little Gem', den skördar jag hel eftersom de knyter ett litet huvud. Fantastisk sort!

Låda 3: Här vintersår jag spenat och vintersallad nästa år. När den är slutskördad blir det ärter och rödbetor som får tur. Rödbetor har jag inte lyckats med nåt vidare här... tror jag har fel sorts jordmån eller nåt. På odlingslotten har jag lite mera sandlera i jorden, där blev de bättre. Jag fördrev småplantor att sätta ut iår, kan ha med saken att göra också. Nytt försök nästa år! Vill ha massor av rödbetor att sätta i frysen!

Låda 4: En av de nya lådorna som jag bara odlat i under två säsonger. 2016 var det sallad, spenat och rosenskära där. 2017 hade jag grönkål, kålrabbi, persilja, sallad och citronkoriander. 2018 blir det lök och morötter.

Låda 5: Eftersom min 2 m höga armeringsspaljé är fäst i denna låda så har jag alltid bönor och luktärter här, vissa år även ärter. Helt klart blir det bönor även nästa år, iår hade plantorna för kallt och skörden blev minimal. Det enda som finns i lådan nu är oregano som är en perenn (som gärna frösår sig överallt). Förra året var det morötter här, året innan kålrabbi och denna sommar tomater. 2018 ska jorden få vila lite och jag sätter nyzeeländsk spenat som får välla ut över kanten.

Låda 6: Vintersådden 2017 var morötter, sallad 'Little Gem', vintersallad och Salladssenap 'Osaka Purple'. Det betyder att jag hade både kålväxter och morot här. I vinter ska jag så dill, persilja och rädisa här. Efter skörden så är det persiljan som kvarstår, men då kommer jag fylla på med en ny omgång dill.

Låda 7: Nyligen flytttad "Örtlåda" för att få rum med en stor ny odlingslådan (låda 4). Den är full med isop. Älskar isop, men använder den väldigt sällan. Här ska jag halvera lådan så att jag får en smalare rad isop och på sidan en rad med snittselleri, eller annan krydda som jag vill odla mycket av. Snittselleri är toppen som bas i örtsalt, men även god som färskhackad i grytor, soppor och såser.


Låda 8: Här står ännu svartkålen. Den är så vacker! Har knappt använt av den, men tål kyla bra och kan stå länge kvar i köksträdgården. Nästa säsong gör ja lika som i låda 4 och varvar med lök och morötter. Löken är bra att samplantera med kålväxter och morot eftersom dess starka doft gör det svårare för ohyran att hitta fram till sin favoritgröda.

Låda 9: Även denna hör till de nybyggda som odlats i under två säsonger. 2016 var den full av morötter och lite snittselleri. 2017 purjolök, sallad och nyzeeländsk spenat. Därför blir denna låda perfekt för olika kålsorter nästa år. Kålväxter tar ofta mycket utrymme, men jag behöver inte ha så stora mängder här, jag har ju min odlingslott också.

Låda 10: En av de små "örtlådorna" som flyttades för att ge rum till de nya stora lådorna (låda 9). Sparris och jordärtskocka finns där som bäst. Hade tänkt att jag skulle flytta på kockorna näta vår vid skörd, men nu vet jag inte riktigt var jag ska placera dem...  Sparisen får stå kvar, men jag skulle gärna odla mera örter här, inte bara krukodla örter... och blommor...

Under etiketten "Odlingsplan" hittar du mina tidigare planer. Mönstren jag ritat upp på dem stämmer inte exakt med verkligheten alltid, men ditåt...


Sen är det inte bara fördelar med öppen jordyta som är färdigt förberedd för nästa säsong... Nej, det är tyvärr andra som gillar det också... Katter! Jag sätter ut bågar, liggande pinnar, galler och allt jag hittar för att förhindra dem från att använda det som "kattlåda", men finns det en låda utan hinder så är de där direkt!

Har ni bra tips på sådant som katter inte gillar?!
Kattskräck har jag strött ut ett par gånger. Det fungerar en tid, men behöver förnyas när det regnat ett par gånger. Den luktar så illa... Hur är det med citron, peppar och dylikt? Har ni testat? Kommentera gärna och ge mig bra tips hur jag ska göra för att hålla dem borta.


Lådan på bilden ovan hade en sån mustig jord!
De vita trådarna som syns där nu är bara rötter från purjolöken. Nu har jag svängt ner gamla växtdelar av de grönsaker som fanns här. Satte några nävar ekologiskt gödsel för köksträdgård också. I våras hade jag grävt ner bokashi här. några små äggskal fann jag, men inget annat! Bara fin och mustig jord.

Jag grävde ner bokashi i båda de stora lådorna (låda 4 & 9). Det var första året jag hade bokashi, men inte sista! I övrigt är det bara växtdelar och löv. Jag täckodlar också med gräsklipp och växtdelar, vilket ger en mer fuktighetshållande jord under torra perioder och mindre krav på extra bevattning.
Jag gillar min jord och den ser ut att må bra. Den innehåller stora fina maskar som gör ett fint jobb med att luckra upp och gödsla min jord.

Snart får jag börja fundera på odlingslottens odlingsplan också!
Den odlingsplan jag gjorde innan följdes inte alls. Mina bäddar är inte alls placerade som på ritningen. Detta har att göra med uppbyggnaden av lotten. Jag byggde ut vart efter jag hade tid att jobba där, satte lök när jag fick en bädd ledig, satte ut plantor, sådde frön. Allt gjordes vart efter. Jag hade en hög stallgödsel i vägen ett tag, så då fortsatte jag på sidan för att senare gå tillbaka och förlänga bädden då högen var borta. Allt sådant gjorde att bäddarnas form och riktning blev som det passade då.

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Rost och rädisor sa...

Att göra en odlingsplan kan verkligen vara som att lägga pussel. Många faktorer att ta hänsyn till och ju fler övervintrande växter desto svårare att få ihop det.
Hur katterna beter sig verkar vara lite olika. Min tidigare katten var som ett skott på nygrävda lådor, men nuvarande ser man aldrig göra några behov på tomten. Har man egen katt kommer det inte in några främmande heller. Jag brukar försöka undvika barjord över huvud taget. Lägger gärna ett lager löv över jorden som skyddar från tidigt ogräs. Håller dem på plats med granris eller ensilage. Bara granris funkar ju också om det är bara katterna man oroar sig för. Löv som är i vägen på våren komposteras i säckar.
Ha det så gott
/Anette

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen