torsdag 9 november 2017

Träffat 3 svenska odlare inom 1år!

Vissa perioder träffar man mer inspirerande människor än andra. Detta har varit ett sånt år! Under det senaste året har jag har haft äran att lyssna och prata med tre inspirerande odlare från Sverige.


***     ***     ***

Sara Bäckmo
Skillnadens Trädgård

Först ut var Sara Bäckmo som var och föreläste i Nykarleby i November 2016.
Det var många av hennes blogg-/youtubeföljare som kom för att lyssna. Hon har en fantastisk föreläsningsröst, så behaglig att lyssna på. Detta var inte långt efter att hennes första bok "Skillnadens trädgård" kommit ut, så många hade med böcker för att få den signerad, och en del köpte boken där. Alla stod som en flock framför det lilla signeringsbordet efter föreläsningen!
Eftersom jag filmade och fotade en del, och min kompis filmade med Saras vlogg-kamera, så var vi automatiskt sist.. jag och mitt trädgårdskaffe-gäng.
Det var så roligt att få prata med henne!
I höstas kom hennes andra bok, "Skillnadens skörd".


Inlägget hittar du HÄR!
Saras inlägg hittar ni HÄR och HÄR.

***     ***     ***

Lena Israelsson

I mars åkte jag och mina trädgårdgårdsnördar till Vasa för att ta del av Trädgårdsyran som Korsholms Vuxeninstitut ordnade.
Där fick vi lyssna på flera föredrag, men huvudgästen var nog den influgne trädgårdsgurun/skribenten Lena Israelsson. Hon har skrivit ett flertal fina böcker som borde finnas i allas bokhylla, ex "Odla året om". Hon är en stor inspirationskälla för många och har lång erfarenhet inom området.


Inlägget från den dagen hittar du HÄR!


***     ***     ***

Johannes Wätterbäck
Farbror Grön

Så över till det färskaste mötet som var i början på oktober i Veikars, en föreläsning med Johannes Wätterbäck!
Mötet med Johannes (Farbror Grön) hade jag väntat på, det var lite extra spännande eftersom jag skulle ha en intervju med honom efter föreläsningen. Det var en fin föreläsning, och Johannes har så bra humor. Det lättar så mycket när man får skratta under föeläsningen. Johannes bor i stan, där han odlar vid deras hyreshus, han odlar även på landet och uppe på ett hustak (takfarmen). Det var annorlunda och intressant att lyssna. Johannes och Theres har tillsammans skrivit boken "Alla finrar gröna", som går igenom allt du behöver veta om odling av 36 specifika grödor. Bok nr.2 är pågång så då får man läsa om ca 40 grödor till!


Hela inlägget hittar du HÄR!

***     ***     ***

Få se vilka möten det blir nästa år!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen