tisdag 21 november 2017

Vinterskörd av Svart-/grönkål + recept


Ännu har vi inte fått mycket snö, men jag har på känn att det inte ligger långt borta. Minusgrader har vi, så nu är det fruset i hela trädgården.
Men i köksträdgården, där hittar man ännu sina guldkorn!


Svartkål och grönkål!



Jag skördade bort rubbet idag!
I topparna lämnade jag några små blad. Ni undrar säkert varför? Egentligen var tanken att ta allt, men kändes lite roligt att lämna ett par små tofsar på plantorna. Dels kommer jag kunna gå ut och nypa några när jag vill göra smoothie (även om jag frös ner massor som är lättare tillgängligt!), bara för att det är så roligt att skörda under snön... Dels för att jag bara ville göra så.



Sorterna jag har är Lila Grönkål 'Scarlet' och Svartkål 'Black magic'.


Blev en hel del kål till frysen!
De små påsarna ni ser är alltså 2 liters påsar!

Den ena som inte har stälkarna borttagna ska jag ge bort och den lilla 1 liters påsen är färdigt strimlad.


Gjorde min livs första soppa på svartkål idag.
Har inte direkt använt grönkål eller svartkål tidigare i matlagning hemma. Grönkål har jag odlat ett par gånger, men larverna har alltid ätit mer än vi fått göra själv...



Tänkte dela med mig av receptet. Som vanligt så har jag inga riktigt exakta mått, eftersom jag testade mig fram, skar till mer kål när jag tyckte att det såg lite ut och bara tappade vatten direkt ur kran...

Svartkålssoppa

1 msk olja  till stekning
40g smör
1 liten gullök
1 vitlöksklyfta
4-5 nävar stimlad Svartkål (eller grönkål)
1 msk vetemjöl
5-7 dl vatten
0,5 dl vitt vin
2,5 dl grädde
salt
peppar
grönsaksbuljong

knaperstekt bacon
bröd

Hacka en lök och skiva en vitlöksklyfta. Bryn lätt i lite olja och tillsätt sedan den stimlade kålen. tillsätt peppar och smör. Sväng runt kålen en stund tills den mjuknat en aning.
Strö över mjölet och rör runt. Tillsätt en skvätt vin, vatten och buljong. Låt det koka ca 10 minuter.
Häll på grädden och låt koka vidare ett par minuter till. Mixa soppan med en stavmixer. Salta och smaka av.
Tillsätt mer vatten eller redning ifall soppan är för lös eller för tjock i koncistens.
Låt soppan puttra medans du steker lite tärnad bacon att toppa soppan med. Ta bort bacon från pannan och sätt i ett par brödskivor för att få en knaprig ytan.

Smaklig måltid!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen