fredag 18 januari 2013

Frostigt värre och värmande tulpaner

Hej mitt vinterland....


Igår hade vi jättekallt! runt -20 grader... brrr!
Men trädgården är väldigt fin när den står där helt frostig i vila.


Det ska bli så intressant i sommar att se hur den nya "mutter-rabatten" kommer att se ut!
Hit har jag planterat största delen av växterna som grävdes upp ur det gamla stenpariet som fanns här tidigare.

När vi väl kom så långt att jag skulle plantera så var det redan långt in på hösten och alla plantor var bruna och nervissnade!

De sorter som tidigare varit självklara för mig var inte längre lätt att se skillnad på! Hoppas att jag parade ihop rätt färger och placerade dom med rätt färger... Annars är det ju bara att gräva upp och flytta efter blomningen när jag ser vilken sort som hamnat var!

Har hållit mig mest inne nu... men så var jag ju en sväng via stan i onsdags...


Har längtat efter en stor, rund, bullig kruka/vas som jag ska använda till sommaren när jag gör mina vandringar runt trädgården och plockar blommor till mina buketter!
(ÅÅÅÅH VAD JAG LÄNGTAR!!!)
Att göra stora buketter i denna blir nog bra, både vilda och romantiska... (hittade den på HalpaHalli), och jag kan använda den både inne och ute.


Hittade även dessa lyktor där.
Vet att de är helt olika turkosa nyanser och olika stilar, men dessa lyktor ska jag hänga upp någonstans ute vid terassen!
Vårat hus är blått, det var meningen att det sku vara mera stålgrå, men sådär blev det... Sku vara trevligt med en gråare färg, men samtidigt så tycker jag att det är en väldigt uppiggande färg som passar både med den vita snön och sedan på sommaren så passar den utmärkt till mina rosa och vita blommor!
Tror att lyktorna ska göra sig fint där, men det behövs nog många fler för att de ska göra något intryck. Jag lär väl inte få min pergola byggd på terassen ännu iår, men kanske nästa...
Saknar rumskänsan där, det är allt för öppet!

Det märks väl inte att jag tänker mycket på hur jag vill ha det i sommar??


Inne har mina tulpaner växt till sig i sin vas och ser nu mycket naturligare ut. De trivs på bordet där de får in mycket ljus från köksfönstet.


Intill tulpanerna står även tre Partylite produkter som jag arrangerat tillsammans. Foten/ljushållaren är från Fjällstuga-serien och sedan använde jag Rustik virvel hållare för 3-veksljus som är en av katalogens nyhetsprodukter. 3-veksljuset i glas som jag använder är av doften vanilj-citron.


De andra produkterna är Kreativ teljushållare och ett par Lotus-blommor.

Värmande med Tulpaner och levande ljus!
Behövligt i detta kalla väder!
Som tur har vi bara -9 grader idag...

Ha en skön fredag!

- Kitty -

3 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

Härliga turkos saker du har! Lyktorna kommer att pryda sin plats i trädgården till sommaren. Titta in hos mig, jag har svarat dig.

Kram

Liljas Corner sa...

Fin den där virvellyktan! Och vasen blir perfekt för sommarbuketter. Jag ser framför mig rosa rosor, vit rosenskära och massor av daggkåpa... Jag ska nog ta och beställa lite blomfröer snart. Men bara lite... :)

Lilla Blanka sa...

Hej fina Kitty!

Ja, sommardrömmarna börjar komma nu, och det skall bli såå underbart att kunna sitta ute igen. Hoppas på en tidig vår ;)

Tallrikshyllan har vi tillverkat själva, med inspiration av gamla modeller.

Slagbordet ja, det är en favorit ❤hoppas din man kan tillverka ett. Jag tror inte att det är speciellt svårt.

Kram
Mia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen