tisdag 15 januari 2013

stick-terapi??

Blev riktigt inspirerad av mitt stick-projekt!
Jag finner det avslappnande att bara sitta och sticka utan att tänka...


I arbetsrummet kan det ofta hända att jag plötsligt tar fram nystanet och börjar sticka...
Dels för att stolen är bekväm att sitta i, men även för ljuset som min lampa ger.
(var trött denna dag fotot togs, så här har jag även på ett aromaterapiljus av Refresh)
Men ibland när man bara vill ha en paus från arbete, tankar eller vad som helst så är det på något vis avslappnande att sitta och sticka...



Såhär långt har jag hittills kommit!


Den helgula är den första jag gjorde. konstaterade att jag ska minska från 32 maskor till 28, för när jag jämförde med Alvas 3,5 åriga hand så såg de ut att vara för stora för ett nyfött barn.
De som har gråa sneda ränder på sig är följande "försöksparet" som stickades med 28 maskor.


Skrev tidigare om nystanen som jag fick av Maria.
Nu har jag stickat några par av dom också!
Det knepiga med nystanet jag använde till dessa blå-bruna vantar var att vantarna var så små att de blev rätt så olika! Men när jag hade stickat den fjärde vanten så konstaterade jag att nu började mönstret om från början!
Så det blir att sticka två vantar till så har jag 3 par som är rätt så lik varandra :)


Igår testade jag på ett annat av nystanen jag fick. Det var inte lika spräckligt, utan det blir mera som rena ränder. Mönstret tycks upprepa sig så att vantarna kommer att bli rätt så lik varandra!


Så var det ett nystan kvar...
det får vi testa till nästa vantpar!

Har fått för mig att jag även vill sitta och sticka när jag kollar tv på kvällarna... så jag hinner ungefär ett par per kväll.

Men det är så skönt att bara sitta där, barnen sover, det är tyst i huset, tv-programmet surrar i bakgrunden och så sitter man bara där... harmonisk... och stickar...

Men jag känner mig själv, det är lika varje år...
Snart är våren här, och då läggs stickstickorna i garnkorgen och så får de gå i sommarvila tills nästa vinter!
(garnkorgen... garnvrån... för tillfället är den överfull med påsar av garnnystan... blev någon för ivrig??)


- Kitty -

1 kommentar:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Jag är så avis på alla er som kan sticka.. Jag måste göra något åt det här nu. Härligt att kunna sätta sin egen prägel på det man skapar..

/ Sylvia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen