lördag 26 januari 2013

Hård träning, vårens blommor och fröfrossa!

Nu kommer mera matbilder!
Men håll ut... längre ner kommer annat!

Försöker få med massor av grönsaker i alla kulörer i mina måltider.
Har lite idétorka, så det blir nog att börja bläddra i mina kokböcker och söka inspiration på nätet, annars är risken att det blir lite enformigt...


Igår fixade jag till en wok med jätteräkor. Hade i bl.a vitlök, ingefära och sweet chili så det blev ganska hett, men gott! Hade lite couscous som tillbehör. Är fullt medveten om att det är kolhydrater, men kände för att ha lite på sidan...


Middag blev i form av ugnslax som hade fått ett täcke av creme fraiche kryddad med dill, pepparrot, vitlök mm.
Till det blev det ugnsrostde grönsaker, kokt broccoli och sallad.


Idag hade jag anmälat mig till två träningspass, Bodyvive och Burn & Shape.
Tänkte att jag skulle äta en proteinrik omelett till frukost för att orka träna hårt. Det visade sig att det inte riktigt räckte till... Det var en tuff träning och i slutet av det andra passet blev jag yr! Tog mig igenom passet, men var helt slut och illamående efteråt!

Men, man lär sig av sina misstag!

Märker redan att vikten börjar gå neråt, så det känns jätteroligt!
Imorgon har jag vilodag från träningen.
På måndag siktar jag på nya utmaningar!

Nu får det räcka med snack om kost och träning!

Efter träningen var jag via mataffären.
Det första stoppet blev vid blommorna och sedan skulle jag handlam mat... men råkade sätta blicken på hyllorna med fröpåsar som såg så lockande ut!


Det blev morötter, ärter, brytböna, prydnadspumpa, isbergssallad, rucola...


Röd salladslök, röd och vit mangold, dill, Blåklint och Rosenskära.
Jag som bara skulle titta vad de hade...
Nu får jag börja planera hur jag ska så för att få rum med allt. Ska ju ha frilandsgurka och lite annat också...


Mangold är så fina och dekorativa!


Blev två påsar blomfrön också. Ska ännu skaffa ringblomma och eventuellt vit minisolros.
Jag gillar när det finns blommor med i grönsaksodlingen! Så uppiggande!
Och det är alltid bra med ett extra blomförråd när jag ska göra mina buketter och arrangemang!


Inköpsdag vs. idag...

Min primula som jag köpte för en vecka sedan börjar vara på sina sista blommor. Så synd när de är så kortlivade! Tror inte att jag sparar den, det är så pass länge innan våren är här, men annars går de utmärkt att plantera ut och få njuta av dem år efter år!


Det var dags att köpa nya!

Passade på att slänga ut alla utblommade amaryllisar samtidigt.
Så nu är nästan alla julblommor borta ur huset.


I höstas köpte jag en låg blå plåthink som jag aldrig hann använda. Nu blev den framplockad och så placerade jag två primula och en murgröna i den. Drog murgrönans långa armar igenom en krona som fick bli som dekoration i arrangemanget!

 Hoppas dessa håller sig lite längre än den förra gjorde. Försökte välja ut riktigt knoppiga exemplar!

Nu är klockan mycket och det är en ny dag imorgon!
Ha en fortsatt trevlig helg!


- Kitty -

3 kommentarer:

Liljas Corner sa...

Va sött arrangemang!

Liljas Corner sa...

Jag har int heller hunnit/orkat fundera på uppgiften till onsdag. Men jag har fått klar vår krukväxtuppgift i alla fall! :)

Faktiskt så har jag tänkt hänga den fina påsen i badrummet, men jag skulle behöva en krok... Ska ta itu med det där :)

Ser fram emot onsdag!

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej !

Ser så Gott ut ! ;)
Härliga bilder.
Ha en fin vecka !
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen