tisdag 13 januari 2015

När snåltanden värker...

I lördags fick jag plötsligt helt panik! 
Jag hade ett sånt fruktansvärt sug efter något, efter allt, efter vad som helst?

Men varför får vi dessa sug efter allt det man inte borde äta?
Varför är de som värst när man verkligen försöker hålla sig långt borta? 
Varför kan det ibland vara så fruktansvärt svårt?

Fick inspiration av ett inlägg som min väninna postat på sin blogg.
Började plocka fram allt möjligt ur skåpen!
Agavesirap, kokosolja, kokossocker, kokosflingor, havregryn, alla varianter av nötter och frön, färskost, alpro soya vaniljsås, frysta hallon....


Resultatet blev en hemgjord mysli, granola style, och en dessert.


Kräm:
Philadelphiaost
Mascarpone
Soya vaniljsås

- Vispa mascarpone och philadelphia först. 
- Vispa sedan ner vaniljsåsen, då får du inga klumpar i krämen (går lika bra med grädde).

Hallonkompott:
Frysta hallon
lite vatten
1 gelatinblad
agavesirap
kokossocker

- koka upp ca 2 dl hallon och en skvätt vatten.
- Sätt gelatinbladet i blöt. (använd flera om du har större mängd)
- söta hallonen med lite agavesirap och kokossocker.
- Ta kastrullen av värmen och rör ner gelatinbladet, låt kallna. (kan bra göras innan och förvara som sylt)

Granola:
Mandel, hackad och spån
hasselnötter
pekannötter
kokosflingor
havregryn
pumpafrön
solrosfrön
agavesirap
kokosolja
(kan hända att jag glömt något, eftersom jag plockade vad jag fick tag i och hällde lite på plåten.)

- Blanda ihop och rosta några minuter på en papperklädd plåt i ugnen. Se efter så att de inte bränns!
- Låt kallna och häll sedan upp i en burk.

Sedan är det bara att plocka fram passande glas eller skålar och varva tills du har önskad portionsstorlek. Jag hade även lite lättvispad grädde att varva med.

Barnen och maken fick krossade bastogne-kex istället för granola.
Det går åt väldigt lite granola, så resten använder jag på yoghurt.



Mina blev aningen stora... Vi blev jätte mätta!

Fixade även lite chiapudding smaksatt med mixad mango. Alltid bra att ha i kylen!
Ja... och följande dag blev det "The lchf-kladdkaka" när vi fick besök...


Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen