söndag 15 mars 2015

Härliga vårsolen och smältande snö!

Det är vår i luften! Snön smälter sakta bort och trädgårdens konturer blir allt mer synliga. Våran annars rätt soliga tomt har mycket skuggor på sig såhär års när solen ännu ligger lågt och lätt skyms av träden. Ställvis har vi ännu rätt mycket snö..

För ett par dagar sedan (11.3.15) hann jag gå runt med kameran när solen ännu var framme. Nu har de senaste dagarna har det varit soligt och skönt, snön har dragit sig tillbaka ännu mer, men jag ska ändå visa bilderna från onsdagens trädgårdsvandring.



Den täta granhäcken kastar sin skugga långt upp mot huset.



Runt det lilla körsbärsträdet är krokuslökarna hårt pågång! Tänk att vi snart har blmmor i trädgården!?!



Entrérabatten står alltid rätt länge under snön, eftersom vi har så stor uppfart som ska skottas snö från, så det är hit mycket av den buckas upp.


Heucherella 'Solar Eclips'
Den nya Heucherella 'solar eclips' som jag köpte förra året har hittat fram. Gillar växter som inte vissnar ner på hösten. De piggar upp så mycket i den annars så trista rabatten tidigt på våren.

Pärlhyacinterna sticker också upp ivrigt! En av mina favoritlökväxter! Så trogen!



Stor skillnad denna vår är att vi har asfalt på gården istället för grus. Det märker man väldigt bra inne i hallen när det finns två barn i huset! Mycket mindre grus på golvet! Mina enar och tujor bör få sig ett varv med sekatören sen också...

Huset och garaget kastar långa skuggor ännu när solen ligger så lågt, men det har ändå försvunnit rätt mycket snö på bakgården sedan dessa foton togs.



När man blickar mot vedladan och köksträdgården ser man tydligt den lysande röda korallkornellen, Cornus alba 'Elegantissima'. En sann vår-favorit, men blir även mycket synlig och uppiggande när de vitbrokiga bladen växer ut! De kan bli väldigt stora, men jag trimmar min årligen för att hålla den ung och tät.

Cornus alba 'Elegantissima'

Mutterrabatten är nästan helt synlig nu. Hit når massor av sol! Sommartid är det sol så gott som hela dagen! Även här har jag några tidiga favoriter. Några är ännu under snön, men Alunrot, vita och blå pärlhyacinter, lilla daggkåpan, fjällbrud och någon enstaka tulpan har börjat titta fram. Alunrot är så grön och fräsch att ha i rabatten. Några andra tidiga gröna favoriter som inte syns på bild är flocknävan och primula.


Fjällbrud
Fjällbruden är en riktig kämpe! Den växer där nästan inget annat kan växa och sprider sig fint mellan stena och skrevor. Den har en hög stjälk med vita blommor på försommaren och är städesgrön. Jag kommer snart att lägga upp bilder på den från köksträdgården, så håll utkik! 

Nu ska jag fortsätta med renoveringen! Slut på kaffepausen!


Kitty

2 kommentarer:

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Vi hade en stor korall kornet förut ,men tog bort den för den tog alldeles för stor plats. Har saknat den och vi denna årstiden saknar jag den som mest. Dess grenar lyser upp i allt de grådaskiga.
Skönt att se att snön försvinner hos dig. Snart kan du köra på för fullt igen i trädgården:)

Unknown sa...

Skønt indlæg, Kitty af din spirende vår.
Dejlige sol og skyggebilleder!

Hilsen
JetteMajken

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen