lördag 16 januari 2016

Längtan till våren och lökväxter

I höstas hade jag planerat att sätta ner lökar i lite olika krukor och behållare. Vissa med en sort och vissa med olika varianter av lökar i lager. Sedan ska krukorna lyftas fram till våren och förhoppningsvis får man en fantastisk vår-/försommarblomning med lökar i krukorna! 



Vet inte vad som hände sen... Hade köpt för lite lökar, lökarna jag hade tänkt mig var slut.
I samband med trädgårdsarbete hade jag grävt upp lite lökar (vita och blå pärlhyacinter). Hade ingen ny plats för mina hyacinter, men tänkte att de kunde bli fina i kruka. Men där står de ännu vid planteringsbordet, fastfrusna!


Exempelvis såhär kan det se ut som bilderna nedan.

Källa: Odla.nu
Källa: Drömhem och trädgård / Mitt älskade hus
Man kan ju alltid köpa krokus, pärlhyacinter, Frittillaria eller nån annan trevlig lökväxt till våren och plantera i krukor. Kanske inte samma sak, men resultatet är samma.
Det som fattas är processen.
Projektet, försöket, förväntansfullt gå och vänta på våren för att se om man lyckats!

Har ni drivit upp vårlökar i kruka? Hur har det gått?

Kitty

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen