torsdag 14 januari 2016

Vad ska vi odla 2016?

I gårdagens inlägg så nämnde jag att det blev en tur till Sunds Trädgård igår.
Jag åkte dit för att "kolla in sortimentet".. hahaahaa!!
Klart att jag inte kom tomhänt hem!
Passade på att ta frökatalogerna också, så man kan sitta hemma och titta vad som finns och planera lite vad man vill ha. Jag blev så inspirerad efter att jag sett på bloggar och instagram hur andra börjat planera. Plötsligt började det klia i mina odlingsfingrar också..


Känner att jag vill ha något annorlunda i år.
Funderade lite på att inte alls odla kålrabbi iår, eller kanske bara ett par. Gillar dem verkligen, men de tar ganska mycket plats i min lilla täppa och vid skördetid hinner jag inte äta upp dem alla. Jag vill ha mera dill och persilja som jag till hösten kan klippa ner och sätta i frysen. Har rätt mycket isop, rysk dragon, mynta och oregano redan. Finns ju inget som slår färskhackade örter i vinterns soppor, för de bevaras ju så bra i frysen. Ett tips är att hacka och frysa in som isbitar. När de är frusna är bitarna bara att flytta till en burk som hålls i frysen. Då är det lätt att få loss en bit åt gången till matlagningen. Man kan också hacka och sätta in tunt och luftigt i påsar.

Tror att jag ska ha mindre kålsorter och mera salladssorter. Kålmalens larver hade allt för mycket mat förra säsongen, så nu ska de få svälta! Romersk sallad är min favorit, sen ska jag testa rosensallad (Liknar ett kålhuvud, men den hör inte till Brassica-släktet, så jag vet inte om kålmalen vill ha den) och kanske 2-4 andra sorter. Kom hem med två salladssorter av Nelsons ekologiska frön, Romersk och Bladbatavia. Batavian kommer att ge en fin stänk färg i köksträdgården!


Förstås måste jag ha min långa söta favoritmorot 'Sugarsnax 54' F1
 Blev även Rädisan 'Cherry belle' och Dill 'Como' som jag använt tidigare. Ska testa Silverlök 'Pompei' iår istället för den röda salladslöken jag haft de senaste åren. Kan hända att jag har frön kvar ännu av den, så man vet ju aldrig om det blir båda sorterna.
Har inte gjort upp min plan ännu och räknat ut hur jag ska odla. Nu när jag har lite frön att utgå från så ska nog en plan ritas upp, så småningom.
Nytt för mig i salladsväg blir Rosensallad 'Palla Rossa 5', Spenat Nores' och de ekologiska Bladbatavia 'Redlo' och Romersk sallad 'Tantan'. Romersk har jag haft tidigare, men inte denna sort.


Något jag gärna vill odla är palsternacka.
Hur har ni lyckats med dem?
Har ni tips på bra sort eller vetskap om sort man inte ska välja?

Något som inte ska odlas i köksträdgården, men som jag varit sugen på en längre tid, är Jättevallmo.
Vallmo är så vacker! Hittade denna Jättevallmo, Papaver orientale 'Coral Reef' när jag letade andra frön. Ska förkultivera lite plantor till våren och plantera i blomrabatten.
Den är perenn, så förhoppningsvis lyckas jag och har en återkommande skönhet med sina stora mäktiga blommor! funderade även på en mörkare fylld variant, men vi får se.


Blir att gå igenom de gamla fröna då och börja skissa upp en plan för att få ut så mycket av odlingsytan som möjligt.

Behöver ju också tänka på växelbruket, så ett tips innan man sår är att kolla planen eller foton från förra säsongen och kasta om grödorna. Speciellt kålväxter och morot löns att byta plats varje år så ingen skadeinsekt övervintrat i jorden för att festa på dem iår igen!

Hur ska jag nu ha tålamod att vänta till maj??!!

Har två inlägg ni kika på.
Det första är skissen/planeringen när jag första året (2013) skulle odla i den nya köksträdgården. Kolla in hur omgivningen ändrat!
Det andra är från förra säsongen. Lite bilder på en del av grönsakerna augusti 2015.
I höger spalt under "Etiketter" hittar ni Frön, odla själv, köksträdgården mm ifall ni är nyfikna på mer...

Kitty

5 kommentarer:

Sandra sa...

Jag brukar odla palsternacka, det är så gott i rotmos :)
'white gem' brukar jag ha, och den har funkat riktigt bra, och är god. Så palsternacka tidigt, för de tar god tid på sig att växa till sig. Jag har inte testat det ännu, en skillnadens trädgård tipsade om att så tre palsternacksfrön tillsammans, så växer de sig inte alltför stora, och så skördar man en ur varje kluster och låter resten fortsätta växa.

sonja sa...

Jag tycker palsternacka är enklare att odla än morötter. Men de vill gärna har ett bra jorddjup annars blir de ganska mångbenta. Inte för att det brukar göra så mycket. jobbigare att få upp bara. Ifjol förodlade jag några för att få tidigare. Det gick bra. De flesta blev flerbeningar, rötterna skadades säkert lite vid utplanteringen eller nå. Men var jättegoda att ha till grönsakswok på muurikkapannan. Tycker också mycket om dem ungsrostade med andra rotsaker.

Helt enkelt hemma hos mig sa...

Så klart att du inte kunde komma hem tomhänt ;) Finns så mycket som man vill odla. Oftast så köper jag på mig alldeles för många påsar. Har varit sugen på att odla någon slags kål men när jag gjorde det senast så blev den uppäten och då menar jag inte av oss människor.. Palsternacka har jag ingen erfarenhet av men ser att du redan har fått tips om denna. Ha de gott!

Ingela sa...

Vi har inte lyckats särskilt väl med palsternacka. Ett år blev de stora och rediga, men alla andra år har de sett svältfödda ut. Skippar nog dem helt i år. Det nya jag ska ha är pepparrot - hur jag levt utan den hittills övergår mitt förstånd!

Anonym sa...

Åh, börjar klia i fingrarna när jag läser dina rader.
Tänk vad mycket roligt vi har framför oss :)

Och jättevallmon. Så fin den ser ut ♥♥

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen