fredag 26 maj 2017

Blommig fredag: "Oväntat"

Fredag igen och denna vecka är temat "Oväntat".

Har varit lite intensivt senaste tiden, och trädgården har inte fått så mycket uppmärksamhet som jag hade hoppats ge den. När jag gick runt i trädgården igår för att titta vad som ska göras upptäckte jag något oväntat, Forsythian har börjat blomma!

Forsythia 'Maluch' har klasar med gula knoppar, redo att slå ut...



Jag har två buskar, 'Maluch' är den mindre busken som är nere i trädgården och 'Nothern gold' uppe i skogskanten.


Mina buskar är planterade våren 2015, så de har fått en tuff start med två riktigt svåra vintrar. De har ändå klarat det bra måste jag säga.

'Maluch' är zon 3 i Finland och 'Nothern gold' är zon 3-4.
Jag bor i 4:an. Det är också den som har en härdighetszon högre som brukar blomma först. Den har ganska glest med blommor ännu, men jag har all förhoppning om att den kommer att vara helt fylld av knallgula blommor inom ett par år.

Det är inte många buskar som blommar på bar kvist, men Forsythia är en av dem.
Så fort blommen slått ut så brukar man se att de gröna bladknopparna också börjar utvecklas.



Vill du se mera oväntat så kika in på bloggen Bland rosor och bladlöss.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

4 kommentarer:

Mette i hagebloggen Furulunden sa...

Det er gjerne forsytia som plukkes til inneblomstribg om våren. Da er det bare å nyte hagedagene. Det endres så utrolig raskt😊

♥Min Eden♥ sa...

Jag i moron måst jag nog till lotten en sväng, jag har inte varit där o kollat läget på väldans länge.. min presenning är säkert på grannens vid det här laget... och mina bäddar krut-torra... kankse vi syyns... jag måste bara fyll åter mitt häckdike och planter 50 måbärsplantor... i regnet... :| (det går bra nu...)

Trädgård i Torslanda sa...

Så fint med forsythia och jag gillar också alla dina stenar.
//Helene

Maribel sa...

Forsythian är riktigt fin, vi hade en stor buske, som tyvärr blev ful hur vi än försökte klippa den. De lyser upp.
Ha en fin helg /Marika

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen