söndag 28 maj 2017

När perennerna skriker efter hjälp!

I trädgården har det inte hänt mycket ännu i vår. Visst växer det, men inget arbete har blivit gjort...
Inga perenner har klippts ner och nu växer de upp genom det gamla vissnade bladverket. Blir ju inte direkt enklare att vänta med att klippa dem, men det har inte funnits någon tid för det...




Gräsen är något som verkligen löns att klippa i tid!
Det tar massor av tid att få klippt bort allt det gamla bruna då gräset hunnit växa sig såhär långt! Dessutom går det snabbt och blir mycket snyggare när man bara kan kapa det kort. istället för att välja ur strå för strå.


För några dagar sen när jag var ute i trädgården så slet jag bort fjolårsgräset från randgräset, så det har fått växa upp ostört. Gillar randgräset med de grön-vit randiga breda grässtråna och de lila skiftningarna. Men begränsa den, annars tar det lätt över och sprider sig in i allt som finns i närheten. Jag har en bottenlös hink nergrävd runt alla mina gräs.


Idag fick jag äntligen tid till trädgården.

Spenderade tre timmar i regnet och fick det mesta upputsat på bakgården och i entrérabatten. Blöt och genomfrusen kröp jag ner i soffan under en filt på eftermiddagen. Till kvällen åkte jag ut till odlingslotten och spenderade fyra timmar där! Frusen igen blev det soffa, filten och film på kvällen.
En produktiv lördag!
Nöjd.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

♥Min Eden♥ sa...

Bra jobbat. Ja jag var också i två omgångar och tänkte inte få upp värmen där emellan. Det blir så fuktigt under regnkläderna... brrr... Det lämnade över 20 måbärsplantor, jag vet inte vad jag hade räknat... men det blir alltså att fara en sväng nu från morgonen och hitta plats för resterande plantorna.

Drömgården sa...

Ja Nina, det var omöjligt att få upp värmen på kvällen, även om jag inte frös då jag var ute... Sätt i krukor och klipp den korta. Då kan du ha dem som formklippta buskar ifall du naggar av dem ett par gånger årligen :) mina småkrukor med måbär har övervintrat uppefter ladan. :)
/Kitty

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen