måndag 17 juli 2017

Måndagstema: "Äntligen..."

Ny vecka, ny måndag.
Måndagstema är tillbaka och nu med temat "Äntligen...".
Det fanns många saker jag kunde tänka mig att skriva om, men det blev ett odlings-inlägg.

Jag blev så sugen på att odla bondbönor förra sommaren när jag såg dem blomma hos andra.
De är otroligt vackra!
Nu har jag äntligen egen odling av bondbönor!


Har inget ordentligt stöd för mina plantor ännu, men det är pågång. I bädden växer bondböna i mitten och ärter på båda sidorna. Jag var ganska sen med sådden, så mina ärter är ganska små plantor ännu, får vänta en stund till innan det finns något att äta.

Bondbönan dock blommar för fullt!
Sedan de får sina baljor så dröjer det än tid innan man kan skörda. Bönan behöver tid på sig att svälla till och bli stora innan de är skördeklara.


Humlorna hade fullt upp att undersöka de vackra svartvita bönblommorna...


Det var en varm och skön dag att spendera på odlingslotten!

Jag påbörjade äntligen mitt lilla byggprojekt "tomathuset" idag... Därav rådderiet och verktyg till höger på bilden nedan... Ett projekt som man borde varit två byggare på, men jag var ensam. Riktigt närvprövande! Det är inte alltid bäst att hålla sig till naturens skafferi, åtminstone är det inte enklast! Kan inte visa någon bild på spektaklet innan det är upprett... Men en bild över odlingslotten ska ni få, en del av den iallafall.


Igår åt vi för första gången av våra egna potatisar också.
Äntligen!
Jag har inte odlat potatis tidigare, så det var riktigt spännande att gräva runt plantorna i jakten på de fina runda godingarna. Jag skördade inte bort hela plantor, utan plockade bara 1-2 potatisar från ett par plantor för att få till en måltid.
Det var himmelskt gott!
Att egna nyskördade potatisar (direkt från jorden och hem till köket) kan vara så goda?! Nästan så de smälte i munnen! Enligt maken och barnen så var det de godaste potatisar de någonsin ätit. Jag kan inget annat än instämma.

Ha en bra start på veckan!

Nästa måndag blir temat: "Närbild"

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Så härligt med egna grönsaker. Nu börjar det blir lite volym på det. Bondbönor har jag aldrig odlat. De är ju dessutom väldigt snygga.
//Helene

Trädgård i Torslanda sa...

Glömde säga att det var verkligen kul att jag hittade hit till din blogg. Tack för kommentaren hos mig. Jag kommer att återvända ofta hit.
//Helene

UplayOnline sa...

De är ju dessutom väldigt snygga.


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen