onsdag 19 juli 2017

Odla egen potatis

I våras då jag påbörjade arbetet på min nya odlingslott hade jag stora drömmar.
Upptäckte ganska snabbt att tiden inte alltid räcker till allt man vill göra och lotten fick växa fram i den takt jag hade möjlighet att jobba där. Det var en ojämn ogräsåker som ännu i mitten på maj hade tjäle i marken. För att jag skulle komma igång snabbare kom maken med sin lilla hjullastare och jämnade till marken på mina 200 m2.

Redan i mitten av maj köpte jag hem sättpotatis av två olika sorter.
Det blev 2 kg Jussi och 2,5 kg Colomba. Strax under 80 sättpotatisar sammanlagt som jag plockade ut på jordbäddar i förrådet.

Det kan uppstå problem när man ska odla potatis på en gammal åker som brukas för första året.
Det största problemet kan vara knäpparlarver som annars äter av kvickrot, men som gärna smaskar på potatis om den finns på menyn. Potatis full med larvgångar är ju inte aptitligt direkt. Sedan kan man även ha problem med sork, som faktiskt finns här på odlingsområdet.

Jag ville ändå odla potatis!
Tänkte att några kilo sättpotatis är ju ingen stor ekonomisk förlust ifall jag misslyckas första året. Har ju aldrig odlat potatis tidigare, så någongång måste bli den första.

Och kolla så fina potatisar jag fått!
Goda var dom också!


Här är nu en blick över mitt rådderi som jag har pågång. Ni får ursäkta alla fiberdukar och diverse minilastpallar och jordsäckar som ligger här och var. Det är helt klart ostylat, helt utan filter, verkligheten på min lott.

Närmast på bilden är vinkeln med potatissorten Colomba. Bädden strax framför är potatissorten Jussi. Deras utseende har inte med sorten att göra, det är med odlingssättet.
Här ser ni klart och tydligt skillnade på vilken bädd som hållit fuktigheten bättre, eftersom detta är taget i helgen då vi hade två varma och torra dagar.
Colomba, som har bar jord har slokat pga torka och värme.
När vi vattnade på den tidigare på dagen och jag kom tillbaka ett par timmar senare hade den stigit upp lite, det var då jag tog denna bild.
Den andra bädden har jag täckt in med gräsklipp.
Där var plantorna spänstiga och fina!


Det är stor skillnad när man jämför med följande bild!


Jag har ju bara smygskördat lite ännu (eller fulskördat har jag också hört någon kalla det). Jag har alltså grävt försiktigt  runt plantorna och bara plockat 1-2 potatisar från ett par plantor. Sådär passlig mängd för ett kok till familjen och till lunchlådan följande dag. Då fortsätter plantorna att producera.
Mina potatisar borde kupas snarast, men det har jag inte hunnit göra!

Något jag inte visste när jag valde potatis, var att de blommade i olika färger. Colomba blommar i vitt och Jussi blommar i lila. Potatisen har riktigt fina och speciella blommor.

Till vänster: Potatis 'Colomba'                      Till höger: Potatis 'Jussi'          
För en månad sedan fick jag sista brickan potatis nersatt i jorden. Jag hade totalt 6 brickor på rotning.

HÄR kan ni läsa om hur jag gjord med min potatis och när jag äntligen planterade ut min rotade sättpotatis.
HÄR hittar ni ett inlägg från plantering nr. 2 då sorten Jussi sattes i jorden. I inlägget berättar jag även, i ett filmklipp, om hur man gör en odlingsbädd för potatis.
HÄR kan ni se hur det såg ut när jag planterade de som legat 2 månader på jordbädd.

Imorgon ska jag skörda mer potatis, och förhoppningsvis hinna kupa jord runt dem. Detta betyder givetvis att jag måste få dit mera gräsklipp också, eller så sätter jag halm mellan plantorna.

"Skönt med en ledig dag mitt i veckan"

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

♥Min Eden♥ sa...

Gräsklipp is the shit!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen