måndag 18 april 2016

Måndags Tema: "Det är pågång"

Ja men visst är det pågång nu!
När jag rensade rabatterna upptäckte jag massor av perenner som börjat på. Nu kommer perioden då man för varje dag kan se skillnaden hur det växer och grönskar.

Ska presentera några av perennerna som kikat fram.

Krypblågull 'Stairways to heaven'
Höstkärleksört 'Herbsfreude' 
Bollviva, Primula denticulata 'Blue Select'
Standiris 'Perry's Blue'
Den låga varianten av daggkåpan gillar jag. Den är toppen mitt i min blomrabatt intill stenarna jag ska gå på när jag rensar (och fotograferar). De är inte i vägen, utan finns där som en grön kudde i kanten.


Liten daggkåpa
Här har jag inte hunnit klart med vårstädningen, så jordvivan ligger och gömmer sig lite.
Bara jag hittar en ledig kväll denna vecka så ska jag nog bli klar, men jag är lite rädd för att det inte blir förrän nästa helg. Det är lite fullt schema just nu, som alltid om våren...

Jordviva
En av vårens favoriter är nog Backsippan!
Den har så mysiga knoppar, ludna och mjuka. Sedan när de blommar är de jättevackra! Jag har bara den i blålila, men det finns även röda och vita.

Backsippa, Pulsatilla vulgaris.
Det dröjer inte många veckor innan den blommar. Här kommer en bild från förra våren, som en liten påminnelse...

Backsippan med sina första utslagna blommor 8.5.2015
Vad har ni pågång då?
Jag är jätte nyfiken på att gå in till er och läsa!!
Nu är det bara att göra ett inlägg med temat "Det är pågång" och lägga till din länk här nedan!

Nästa veckas tema blir: "Gult"


Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Bloggtopplistan för Finlandssvenska bloggar - Bloggar.fi

5 kommentarer:

lavendia sa...

Egentligen är det lustigt att bli så exalterad för de små små bladen bland riset. Men jag är likadan. Minsta lilla förändring som man knappt kan se om man kryper på knä. / Britt

Meta sa...

Jodu det kryper allt fram lite allt möjligt även här. Måste gå en runda och kolla varje gång jag är till kolonin. Undrar vad alla grannar tänker när jag går med huvudet i rabatten varje dag ser nog komiskt ut
Ha det gott och njut din start på det härliga som komma skall
Kram Meta

♥Min Eden♥ sa...

Ja det är märkligt vilken kick man får av de späda babyplantorna som kämpar sig upp.

Vilken inspirerande kväll det var föresten, jag lärde mig massor om pioner! (...och du har världens trevligaste mamma föresten!) Vi hörs o syns!

Drömgården sa...

Tack Nina! Hon är verkligen en pärla min mamma :)
Jag lärde mig också mycket om pioner, jag är lite grön ännu när det kommer till den kategorin.
/Kitty

♥Min Eden♥ sa...

Kitty... jag började fundera sen när jag kom hem från NÖT mötet,det där med gödsel. Vad tror du om minkgödsel? Jag hade tänkt hämta lite shit från "platton" i Nyklarleby, och jag har fötsått att de har mest minkskit där... Vad tror du, skulle du sätta det åt dina blommor (kanske inte i köksträdgården dock...)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen