tisdag 8 november 2016

En dag på Strömsö

Igår var en annorlunda dag, en intressant och lite spännande dag.
Igår var dagen jag fick besöka gården på Strömsö för första gången.

Okej, jag var inte bara där för att titta, nej, jag var med på inspelningen till julinslag som sänds i december!

Jag åkte iväg redan från morgonen hemifrån för att hinna med lunch på stan med Nina först. Det var via henne som jag kom in i det hela.
En smarrig lunch på Raawka innan vi körde ut till Strömsö.

Strömsö
Strömsö ligger ca 20 minuter utanför Vasa centrum. Platsen är känd från många år tillbaka som den kreativa gården där det spelats in ca 550 avsnitt av det finlandssvenska progammet "Strömsö". I programmet får man följa snickare, pysslare, konstnärer, trädgårdsmästare, matälskare och andra intressanta kreatörer med inslag från olika delar av landet.
Har du aldrig sett programmet och är nyfiken så kan man gå in på Yle/arenan och titta. Programmet sänds söndagar kl.17.15 från Yle fem.

Jag och Nina i ett selfie-försök som blev mer skratt än allvar
Solen lyste upp gården så inbjudande när vi kom ut dit. Vi var bara tvungna att fotografera lite i deras vinterträdgård innan vi gick in. Men man vill inte hålla i kameran riktigt länge med kall vind och -10 grader..




Inne var det varmt och skönt. Vi hann gå runt och utforska huset innan inspelningen drog igång.


Ett sånt pysselrum skulle jag trivas i.



Det är roligt att kika bakom kulisserna.
Bilden nedan är från köket där kocken Paul brukar koka goofika.


Avslöjar inte för mycket, men ni ska få en liten hint vad vi gjorde där...



Fikapaus med årets första glögg och pepparkakor.


Efter att inspelningen var över gick vi och kollade in bakgården, köksträdgården och det häftiga växthuset/uterummet.
Nu hade det blivit mulet och isande kallt. Många bilder blev det inte...




Mer om dagen kommer ni att få se i ett senare skede. Vill inte visa allt för mycket innan programmet sänds.
Ni får titta på Strömsö's julprogram på söndagar i december.

Nu ska jag pyssla lite!
Blev så inspirerad efter att ha redigerat bilder och skrivit inlägget om gårdagen!

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

5 kommentarer:

Nina sa...

Tack för sällskapet! Det var en rolig dag :)

Meta sa...

Nejmen så kul. Jag brukar faktiskt titta på de programmen jag tycker de är så härliga och trevliga människor som är där är det med. Måste ju hålla koll om de sänds hos oss med.
Ha det gott och tack för tipset.Ska bättra mig till näta vecka.
Kram Meta

♥Min Eden♥ sa...

Åh, vilka sköna bilder... Ska bli sååå spännande att se er in action live :D

/nina

Elin Skagersten-Ström sa...

Tack för dom fina orden Kitty <3! Vi är fortfarande helt pirriga efter pysseldagen och så taggade att hitta på nya grejer som vi kan göra tillsammans med er som följer oss. Och vi är så galet inspirerade av allt fint som ni pysslade under bara några timmar, vilket gäng! Tack för att du och Nina kom med och spred skön stämning och gav av er tid!

Bohemian Maggie sa...

Vad kul! Ska bli jättekul att se det på TV sen :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen