onsdag 2 november 2016

Nysnö i trädgården

Så kom den, snön.
Det var inte mycket, men det gjorde stor skillnad när man körde till jobbet tidigt i morse då dikeskanterna var vita. Det kändes inte alls lika mörk och dystert. Ljuset påverka oss så mycket. Solen lyste upp trädgården då jag kom hem från jobbet, så jag slängde in väskan och tog min kamera.


Bärljung och Calluna
 Vi har ju diskuterat fram och tillbaka om fasadfärgen.
När huset ska målas (var tänkt i somras, men blev framskjutet till nästa år), så skulle det kanske vara kul med en förändring. Det var ju meningen att vårat hus skulle vara stålgrått, men det blev nog betydligt blåare än tänkt! Funderade på någon mellangrå kulör (förrutom maken som vill ha rött hus med vita knutar, vilket inte passar in här på området).
Konstigt nog, så vill jag ha ny färg på fasaden, men varje gång den första snön lägger sig, så ändrar jag mig och vill behålla samma kulör. Jag hinner säkert ändra mig flera gånger ännu innan vi står där och ska besluta vilken färg det ska vara på innehållet i burken. Men, det är något med den kalla blåa nyansen som tilltalar mig när marken blir vit.


Krypblågull 'Stairways to heaven'
 Här står trädgårdens nykomling i rosfamiljen, Rosa Gallica 'Merveille'. En härdig finsk buskros som går till zon 4, blir ca 90 cm hög och blommar hela juli i purpurlila. Jag fick min som nykrukad stickling i våras, och den har stått och rotat sig i krukan under säsongen. Till hösten när jag planterade den i entrérabatten hade den fått starka och fina rötter. Nu hoppas vi på en bra trädgårdsvinter!


Bildkälla: Blomqvist Plantskola
Höstkärleksört 'Herbsfreude' med snöhattar.



Buskrosen 'Blanc Double de Coubert' har fortfarande kvar sina blad.
Hela busken lyser av de höstgula bladen. Sånt gillar jag!


Snön lyfter fram trädgårdens former och konturer...


Få se hur länge snön liger kvar... Det har droppat från stuprännan hela dagen, men nu kryper det ner till minusgrader igen. Någon snö är inte utlovad de närmaste dagarna, men minusgrader ser det ut att bli, även dagtid. 

Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen