tisdag 13 juni 2017

Göra odlingsbädd - Film

Jag har fått frågor om odlingslotten, odlingsbäddar och hur man bygger upp bäddar och limpor av gödsel och naturmaterial. Därför passade jag på att filma lite när jag var på odlingslotten och byggde upp en ny odlingsbädd för potatis.

Jag kör med metoden täckodling.
Först täcker jag in marken med kartong och tidningspapper.
Ovanpå sätter jag halm.
Halmen blir lager nr.1 i odlingslimpan och det som lämnar utanför blir gångar att gå på.
Sedan varvar jag med stallgödsel, löv/torrt gräs små pinnar/torra växtdelar av nerklippta perenner osv.
Högst upp blir ett lager med jord.
Vanlig lösviktsjord är helt bra när man exempelvis ska göra en gräsmatta, men när man ska odla så blir den rätt hård och ytan blir torr. Därför jordförbättrar jag med lite mylla eller trädgårdstorv för att få den mer lucker. Blandar även i lite ekologisk gödsel för köksträdgård för att höja näringsinnehållet i jorden.

Jordlagret gör jag olika tjockt beroende på vad där ska odlas.
För sallad och grönsaker som växer ovan jordyta behövs bara lite jord.
För rotsaker och potatis lite mer.


Den förra potatisbädden jag gjorde har inte ytan täckt. Jag saknade då täckmaterial och dessutom sådde jag in blommor på ett par ställen i samma bädd. Nu kan jag inte täcka innan jag ser var blommorna kommer upp. Det som händer när ytan inte är täckt är att det torkar mer, blir svårare att vattna och ogräset slipper att komma upp. Täckmaterial fungerar också som mat till maskarna som i sin tur gödslar jorden. Har man färskt gräsklipp så ger även det kvävenäring.


Varför gör jag då dessa limpor??

För att dessa material kommer att bli till jord!
Det kommer att vara en levande jord, full av maskar och microorganismer!
Det är ju en komposteringsprocess.

Samtidigt som det är ett bra sätt att använda överblivet material och gräsklipp så blir det också ekonomiskt och mer ekologiskt. Att bygga upp en stor odlingslott skulle sluka massor av jord om jag inte använde denna metod, och det skulle inte heller bli lika mycket mat till maskarna.

Man kan även bygga upp stora limpor täckta med ensilage utan att täcka med jord!
Ska man odla exempelvis pumpor, frilandsgurkor och annat som breder ut sig och tar mycket plats, men planteras med långt avstånd mellan plantorna. Då är den metoden bra. Man gör istället gropar i limpan där man fyller med jord och sättar ner plantorna. Enkelt.

Dessutom är det mycket enklare att bygga uppåt än att gräva neråt.

Nu ska ni få se på filmen.
Ljudkvaliteten blev inte den bästa eftersom det var lite blåsigt ute den dagen, så jag var tvungen att klippa bort sektioner där jag pratade.


Håll utkik efter fler klipp om både odling och prydnadsträdgården!
Alla mina klipp hittar ni även på youtube under namnet Drömgården Blogg.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen