onsdag 28 juni 2017

Köksträdgården grönskar

Så växte rabarbern sig återigen så stor att man knappt kan gå runt odlingslådan som den står planterad i...


Lite utplantering och sådder ska ännu göras i veckan. Sedan kommer ju nya sådder igen, och igen tills hösten kommer emot. Annars har jag läget ganska under kontroll här i köksträdgården.


Jordytan täcks med gräsklipp för att hålla fuktighet, hindra fröogräs och ge näring. Lådan med tagetes, rödbladig sallad, rosensallad, purjo och små plantor av nyzeeländsk spenat var rätt nyplanterad när bilden togs 23.6, nu fem dagar senare har salladsplantorna växt till sig riktigt fint. Någon färskare bild har jag inte, men det kommer nog snart.


Dillen är pågång, rädisorna är skördade, spenaten sjunger sista versen och de flesta odlingslådor börjar vara klara. Fördelen med vintersådda grönsaker direkt på friland, nu skördas det för fullt och sedan ger de utrymme för nya grönsaksplantor.



Salladen 'Murielle' blev snabbt stor. Man kan se att den börjar knyta ihop sig, men ett par ytterblad här och där blir nog skördade ibland. Svartkålen i mitten har blivit kraftig och fin. De små salladsplantorna är troligen Bataviasalladen som jag hade ifjol. Plantorna har jag flyttat från lådan med dill, de dök nämligen upp där för nån vecka sedan. Salladen gick i blom på hösten och jag antar att den frösådde sig i lådan bredvid. Det har inte hänt mig tidigare, inte med vanlig sallad.


Längst ut på hörnet är en mörk ekbladssallad, den ska jag driva upp ett par plantor av så småningom för att ha till senare utplantering. Att driva upp i omgångar ger en längre skördetid på grönsaker för direktkonsumtion, istället för att få allt på en gång och inte hinna äta upp det.


Det var en liten snabbtitt i köksträdgården, snart får ni kika in här pånytt. Då ska ni få se andra delar av min köksträdgård. Ska även ta kameran till odlingslotten någon dag så att ni får se vad som händer där. Måste erkänna att jag inte hunnit vara dit på FYRA DAGAR! Som tur har vi fått regn, så jag känner ingen stress. Hinner inte mycket dessa dagar då man jobbar kvällsskift, och när man kommer hem borde man jobba i trädgården, för ingen vill väl se på mina slarvigheter när det är öppen trädgård på söndag.

Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen