måndag 4 september 2017

Måndagstema: Höst

Nu har det äntligen bjudits på några härligt soliga dagar, och flera sådana är utlovade. Nätterna är dock riktigt kalla och ställvis har det varit frost här runt mina nejder.

De kalla nätterna har gett höstfärg på flera av växterna i trädgården.

En av dem är Krypripsen, Ribes glandulosum, som får sin vackra röda färg rätt tidigt.
Krypripsen är i övrigt en av de första buskarna att få blad på våren, sedan kommer små vita blomklasar och för att inte nämna hur snabbväxande den är! Jag hann inte ansa mina plantor i våras så de är utsträckta över stor del av barkområdet nu. Vill man ha ett tätt växtsett så kan man klippa dem ganska hårt de första åren.



Sån fantastisk färg!!


Höstkärleksört 'Munstead dark red' hade jag i en krukplantering förra hösten.
Planterade ner dem innan det frös på och nu har jag dem redan i blom. Inga andra av mina kärleksörtar blommar ännu, så den tycks vara lite tidigare. I krukan var den kanske lite kraftigare, men hade inte så många stjälkar. Nu är den buskig, men rätt liten. Får se till nästa år om den tar sig och blir större.


(Är så nöjd med nya fasadfärgen! Vi håller på med det vita nu, så snart får jag städa upp och ställa alla krukor på plats. Då kommer före-efter-bilder på bloggen)

En annan vacker höstblommande perenn som blir allt vanligare är Älggräs, Filipendula, sorten jag har heter 'Kahome'.
Den är så vacker när den blommar. Jag gillar knopparna nästan mer än utslagen blomma. En bra kombo med den mörka smällspirean 'Diabolo'.



Innan den börjar blomma så påminner det väldigt mycket om vanligt älggräs som växer i dikeskanten. När den sedan är i blom så sticker den ut i trädgården, en sådan som fångar ens blick så fort man går ut på bakgården.

(När jag fotograferade var det väldigt stark sol rakt på, så den mörka smällspirean försvinner nästan i bilden, inte alls som verkligheten.)


De är fotograferade på morgonen, så de små blommorna håller massor av små daggdroppar...



Tidigare Måndagsteman hittar ni genom att klicka HÄR.

Nu vill jag gärna se hur hösten har visat sig i din trädgård!
Gör ett "höstinlägg" med en länk hit och klicka sedan här nedan på den blå rutan Add your link  så kommer ditt inlägg med i listan här under.

Nästa vecka blir det temat: "Septemberfavorit"

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

3 kommentarer:

Trädgård i Torslanda sa...

Fina bilder du visar. Gillar också det cerise älggräset. har sett flera olika namnsorter på sistone. Gissar att det kommer att komma mycket mer som "trend" nästa år.
//Helene

♥Min Eden♥ sa...

Ribes tänkte jag ha på framsidan och byta ut sprireorna...

UplayOnline sa...

Gissar att det kommer att komma mycket mer som "trend" nästa år.


แคมฟรอก

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen