onsdag 27 september 2017

Echinecea & Vädd

Hösten levererade en fantastisk soldag i måndags. Hade sett framemot ett par till denna vecka, men nu är vi på dag två med tjock dimma...

Kameran har jag iallafall hunnit springa runt med.



En av flera favoriter jyst nu måste nog vara Echinacea purpurea 'Magnus'.

Jag miste ju alla mina grupper för två vintrar sedan och förnyade bara två grupper förra året. En ynka plana överlevde denna usla vinter, men runt den planterade jag in några nya. Nu ska vi hoppas att kommande vinter inte är lika svår som de två senaste. Det är nästan så att man blir lite bekymrad då många av de traditionella säkra perennerna stryker med...

Rudbeckian är fantastisk att fotografera.
Den har vackra färger, skiftningar och massor av detaljer.
Dessutom en riktig magnet för fjärilar och humlor.



I min trädgård finns givetvis lite nya växter för iår också.

Grekisk vädd, Knautia macenonica, fick jag ett gäng av då jag bytte bort lite strandiris mm tidigare i sommar. Den ser ut att ha etablerat sig bra och även om det var små plantor så tror jag att nästan alla (5?) har blommat. Färgen är intensiv burgundy röd-lila med massor av långsmala kronblad. Gillar den starkt!
Solen bländer ganska starkt på bilden, därför ser den lite ljusare ut än i verkligheten.



Ha det gött!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen