söndag 24 september 2017

Inreda hemmet med grönväxter

Ibland är det bara så himla skönt att rensa av de synliga ytorna och byta ut det som står där!
Det är precis vad jag gjorde i fredags.

Borta i hallen tog jag bort allt från det vita skåpet. De silvriga ljushållarna (från Partylite) och miniväxthuset stod tidigare på det svarta sidobordet i vardagsrummet, men fick ny plats här. Flyttade även dit min garderobsblomma och gav den en ny kruka i krackelerad turkos (av märket Ditt&Mitt) .

På pallen stod en gammal korgplantering med mossa och ljus (kvar från julen *skäms*, det var inget som skrek jul, eftersom hyacinterna och den vita trä-renen var bortplockade för länge sedan)


Kände att det var dags att skaffa lite nya grönväxter.
Var en sväng via jobbet (Sunds Trädgård) i fredags och passade på att kolla in grönväxterna. Vet att succulenter klarar av miljön i vårat vardagsrum, så det blev en Crassula och så blev det en Pilea, för jag ville ha något hängande.


Kunde ju inte låta bli att gå ett varv på inredningsavdelningen...
Gissa om jag inte passerade en snygg metallbricka på fot från Miljögården...
Såg hur den skulle göra sig på den svarta skänken jag har, och den fastnade i min hand.
Den är bara så snygg!
Dessutom kan man använda den vid flera olika tillfällen. En del av inredningen, som ljusbricka, fruktbricka, till arrangemang för olika årstider eller när man dukar upp till kalas.


På brickan står en liten lykta, en grön kruka med min Pilea, en vit betongpumpa och en ljushållare/vas med bubbligt glas från Partylite som håller mitt ljus.



Känns fräscht att ha stylat om lite.
Och nu har jag en korg för mina trädgårdsäppel också. Behändigt bara att plocka ett i förbifarten.
Betong är ju också något jag gillar.
Krukan som Crassulan (Paradisträdet) står i köpte jag för 2 år sedan när jag planterade en Muehlenbeckia med mossa runt inför julen. Band ett brunt läderband runt, vips så hade den fått lite personlighet.


En del av mina inspirations böcker...

Den här plåtkogen från NORDAL fyndade jag för 5 euro (ca 10 % av priset) på auktionen vi ordnade på Sunds tidigare denna månad. Hit kommer troligen ett par filtar, så att de finns nära till hands när vi har soffmys i höst/vinter.


Har länge trånat efter en lite större Monstera att ha på golvet i en kruka.
Köpet har inte blivit av, eftersom jag var rädd att den inte skulle trivas i mitt vardagsrum.
Det är en utmaning att få växter att överleva här, speciellt vintertid. Det är ett ganska mörkt rum och dessutom eldar vi i spisen nästan varje kväll, så luften är varm och torr. Det är succulenter och garderobsblomman som brukar överleva.

Nu råkade det finnas större modeller av Monstera i butiken till ett förmånligare pris än normalt. Kunde inte gå förbi dem utan att en fick följa med mig hem.


Gick en bra stund runt för att hitta den perfekta krukan.
Monsterans plastkruka var ganska hög, och med en så stor och vid växt behövs en lite större och tyngre kruka. Både för att den ska stå stadigt och för att proportionen mellan växt och kruka ska bli snyggt.

Fastnade slutligen för den som jag egentligen sneglat på från första början. En keramikkruka från Miljögården som ser ut som en flätad korg med nedre delen av krukan målad i svart.
Tyckte den blev riktigt snygg på min gamla antika träpall som jag fyndade för 2 euro på loppis för ett par år sedan.



Nu är det så mysigt om kvällarna när det blir mörkt och man får tänka alla ljus jag plockat fram.
Trevligt avslut på veckan till er alla och ha en fin start på måndagen imorgon!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Nina sa...

De där keramikkorgarna är riktigt snygga! Montera passar bra i. Och den där brickan skulle jag gärna ha också :) Det är så fräscht med grönväxter. Just nu är jag sugen på en pillerfikus som vi fått in till affären, men jag har inte riktigt plats för den...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen