måndag 18 september 2017

Måndagstema: "Septemberfavorit"

Blev en paus i Måndagstema förra veckan, så vi kör det temat denna vecka istället. Så ni som vill hänga på kan länka in era inlägg med temat "Septemberfavorit" längst ner på sidan.

Jag har faktiskt flera favoriter nu, (vem har inte det), men jag kunde ändå bestämma mig för en. Den hör till favoriterna, för att den tillför färg och blommar rätt länge, men nu blev den favoriten i september för att det är det enda som tillför något i min entrérabatt jyst nu.

Veronica spicata 'Rutfuchs'
Axveronica

 
Jag har inget minne av att jag planterat en lila veronica i denna rabatt, men i våras kom det upp en fin planta på sidan av de tre som fanns sedan tidigare. När den väl började blomma var den blålila. En av mina plantor har en lila stjälk som kommer nerifrån plantan, så jag tror att den sprider sig som sin ursprungsart.



Har hela sommaren funderat vad jag ska hitta på med min entrérabatt. Enda sedan de två sista vintrarna stulit flera växter av mig har det förfallit! Det är gluggar, frösådda plantor som kommer upp där de inte ska... Ja, det är kaos.
Vill ha den förenklad, mindre antal sorter och större grupper. Men vilka växter ska jag ta bort? Har inte fått bestämt mig ännu, vet inte riktigt hur jag vill ha det placerat heller. Tror vi får ta vintern som planeringstid och ta tag i saken till våren istället. Känner ju mig själv.. Så plötsligt gräver jag bort något ändå i samband med lökplanteringen...

Nästa måndag blir det temat: "... så planen är..."
Har ingen aning vad jag själv tänkt göra av det temat, men jag har ju en vecka på mig att tänka ut något.

Ha en bra vecka!

/ Kitty 
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen