måndag 12 december 2016

Lucka 12


I lucka 12 ska jag visa hur det kan se ut när man klär om Tro, hopp & Kärlek, Jakobstads symboler!
Jag gjorde ett inlägg om dem på 2012, men nu uppdaterar jag det med före-under-efter-bilder i ett och samma inlägg. Dessutom får ni jämföra 2007 mot 2013 och 2016!

Eftersom bilderna är äldre, vissa tagna med en gammal kamera och vissa ihopklippta med ett annat redigeringsprogram, så är de inte den bästa kvalitén.. och några av bilderna gick inte att förstora.

Mina tro, hopp & kärlek har faktiskt min farfar gjort (gick bort redan 1979). Han producerade dem hemma tillsammans med min farmor. Just dessa var en av de första, och gavs till min mormor och morfar för många många år sedan. När de gick bort så fick jag dem.
De har fått nytt papper flera gånger, och 2012 när de skulle kläs om igen (för att det fanns flera hål i silkespappret som de är beklädda med), så bestämde jag mig för att anpassa dem lite mer efter vårat hem.
Jag ville ha vita!
I butikerna finns de nog som vita också sedan några år tillbaka.

1. Börja med att ta loss pappret.


2. Eftersom mina skulle få vitt papper så spraymålade jag dem, annars skulle färgen antagligen lyst igenom.


3. Börja med sidorna. Klipp remsor av pappret som är ca 1,5-2 cm bredare än sidorna. Rita av formen och klipp färdigt ut fram- och bakstycket.

4. Använd ex. trälim eller hobbylim. En liten spakel eller pensel underlättas för att få ut limmet jämnt, utan att det blir för tjockt.

5. Lägg försiktigt på pappret. Var noga så att det inte blir veck. Kanten som lämnar utanför viks runt till framsidan, var noga med hörnen.


6. Sätt lim runt kanten på övre sidan och bred ut det med spackeln innan pappret sätts på.

7. Gör lika på andra sidan. Kom ihåg att ha ett jämnt underlag så att du inte gör hål i pappret.

8. Låt torka ordentligt. Var inte rädd om pappret bucklar lite när limmet blöter upp det. Det jämnas ut när det torkar.

9. Nu är de klara att hängas upp.


På bilden nedan ser ni hur det såg ut tidigare, på 2007, de traditionella ursprungsfärgerna i rött och grönt på tro hopp och kärleken.
Det är dagen efter julafton och sonen har just gått igenom sina julklappar. Väggarna är faktiskt nymålade här, innan var det en rostgul tapet...



Följande bild är från 2013
 Julen gick i lite annan färgskala då...


 Sista bilden är tagen i nutid.
Det är fotograferat igårkväll, utan extra ljus, så det var lite utmanande... Färgerna stämmer inte riktigt, men ni ser iallafall att det har både blivit ommöblerat, att bakre väggen är nu grå (inte grågrön som på bilden) och hyllor och belysning kom upp efter att den svarta vitrinen flyttades. Tyvärr står jag här med samma soffor ännu... och samma golv...


De ser väldigt bländande ut på bilden, men det är de absolut inte!
Nej, de ger ett riktigt mjukt och härligt ljus som gör det lite extra mysigt när man kurar in sig under filten i soffan.

Det var allt från lucka 12.
Välkommen tillbaka imorgon.

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för detta inlägg! Barnen totalförstörde mitt tro hopp å kärlek förra året och jag har tänkt klä om det men inte vågat mig på det ännu då jag varit lite osäker på hur. Men nu ska jag ta tag i det så jag kan sätta upp det ännu innan jul! :) Malin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen