måndag 19 december 2016

Lucka 19


*Bloggsamarbete*

Nu har jag varit in till en av mina favoritbutiker när det kommer till pyssel,
Bokhandeln i Jakobstad.

Det är som en godisbutik att gå där och leta runt bland alla olika pysselmaterial.
De har allt från böcker, spel, pussel, kontorsmaterial, scrapbooking, och alla möjliga penslar, färger och pennor för olika typer av konst och hobby. Där kan man även köpa "Tro, hopp & kärlek" eller pergamentpapper ifall man planerar klä om sina befintliga "tro, hopp & kärlek".

Jag var in på jakt efter pennor, papper, stora hålstansar och stämpel.
Nu inför julen är det ju bara så roligt att göra kort att ge bort och egna tags att sätta på julklapparna.
I butiken finns en hylla med mera nertonade färger på pappren. De finns i olika storlekar som tunnare A4, Tjockare A4 olika former av vikta och enkla kort, dessutom finns också färdiga sittplaceringskort och små kort/tags med hål för paket.

Jag plockade med mig lite allt möjligt, men höll mig till färgerna vit, guld, svart och naturbrun. Jag gillar ju det enkla och naturliga...


Nya svarta och guldfärgade pennor behövde jag också. Ett nytt stämpel blev det, färgdynorna har jag köpt redan för länge sedan, funkar hur bra som helst ännu.


Hålstansarna är effektiva och tidsbesparande ifall man är en pysslare som jag. Den blå köpte jag tidigare i december och de två störe i orange följde med hem nu. De är bra när man vill göra små tags/etiketter, ta hål i kort, stansa ut bitar för att limma fast på kort eller annat pyssel.


Jag gillar att slå in presenter och julklappar! För mig är halva nöjet att få ge ett fint paket och andra halvan av nöjet om mottagaren gillar innehållet.
Naturliga färger och metaller kör jag på även iår. Enfärgat papper helst.

På det första paketet använde jag mitt nya stämpel och den röda färgdynan för att göra ett mönster, ganska lik frost. Svart presentband och sedan naturligt snöre som jag band mina runta tags i, som jag stansat ur i guldfärgat papper.
Guldpennan är mera som en tusch, smidig att skriva med och håller länge. Den är inte en sådan som behöver skakas innan, de är inte lika långlivade som denna variant.


Det andra paketet fick svart papper och natursnöre. Kortet gjorde jag av det naturbruna pappret, urstansat i form av ett hjärta. En guld-papperspolett fick också hänga med.


Ganska enkla, men 100% i min stil.


Vill ni se mera tips på hur man kan slå in julklapparna så kika in i Lucka 13, där gästade Cindy och visade upp hur hennes paket ser ut iår.

Jag gjorde inte bara paketen, utan också placeringskort och tags av färdiga kort till julklapparna. Inte mycket material som behövdes till dem inte:

1. Papper i valfri färg, eller färdigt kort
2. Ett papper i annan färg
3. Hålstans (sax går också bra annars)
4. Snöre
5. Penna
6. Lim


Sittplaceringskortet är av ett färdigt kort med lite rundade kanter och en linje/veck i mitten där man själv får vika kortet. Finns i flera färger, men jag ville ha naturbruna.
Jag stansade ut en guldboll som jag gjorde ett hål i för rosetten. Sedan limmade jag den på kortet som jag hade vikt först, eftersom jag ville att "julgransbollen" skulle stå upp från kortet. Namn skrevs med den svarta pennan av tjocklek 0,8. Väldigt enkelt!


Små kort/tags finns med färdigt hål och sneddade kanter.
Även här använde jag naturbruna och en guldpolett som jag gjorde hål i. Ville hålla mig till temat. Band i en ögla av natursnöret, så är det bara att trä bandet genom öglan sedan när det ska sättas fast på paketet.


Ett kort gjorde jag också i samma färgskala.
Här använde jag ett färdigt dubbelvikt kort. Stansade ur hål och limmade fast guldbollar som jag stansat ur det andra pappret. Sedan var det bara att rita in grenen, banden och mönster på bollarna.




Oftast använder man korten på stående, men jag valde att göra kortet på liggande.


Vill ni se hur jag gjorde kortet så finns ett kort filmklipp här nedan.


Annat pyssel som jag gjort med hjälp av hålstansarna får ni se i ett senare skede.

Idag är också sista dagen man har möjlighet att vinna Sandra's Lagombackan-Himmel som lottas ut i lucka 17.

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen