torsdag 15 december 2016

Lucka 15


I lucka 15 ska ni få se ett enkelt pyssel som man kan göra samtidigt som man bakar pepparkakor med kidsen.

Gör så här:

1. Baka ut pepparkaksdegen och tryck ut runda kakor.
2. Gör ett hål i varje kaka med exempelvis ett sugrör.
3. Grädda kakorna och låt dem svalna.
4. Dekorera med glasyr (Jag gör min på äggvita, ättika och florsocker).


5. Klipp till lite olika längder av ståltråd/spoltråd. Jag använde en guld spoltråd. Det metalliska, blanka möter det naturliga ni vet...
6. Trä tråden igenom pepparkakan och böj båda ändarna så att de blir som krokar.


7. Häng upp dem i en gren från naturen.
(Jag har fortfarande min gren i kökstaket sedan den fungerade som barnens julkalender för ett par år sedan).
Passar lika bra att häng upp i granen eller på grenar i ett vas



Barnen gjorde pepparkakor och så ville sonen göra ett eget pepparkakshus med en mall han ritat själv.


Medan husetelementen var i ugnen producerades pepparkakor av alla de slag...


Jag gav honom tipset att dekorera husets sidor innan han lade ihop huset.
Det är mycket enklare!
Se bara till att låta glasyren torka så att du inte förstör dina fina dekorationer när huset monteras.


Vi bakade faktiskt på självständighetsdagen den 6: december, det är en tradition.
Därför blev det en finsk flagga ovanför dörren. Nästa år firar Finland 100 år som självständigt!
Måste säga att han gjorde ett riktigt fint hus, med en julgran ute på gården.



Vissa år så köper jag färdiga pepparkakor och så sitter vi och dekorerar dem. Det är ju det som är det roligaste momontet, det tycker vi alla, även far i huset.

En hel del pepparkakor slank ner i magarna...



Dottern skadade sig kvällen innan (5.12) när hon var ut på kvällen och lekte med storebror. Hon skulle dra honom i pulkan, halkade och landade med hakan på den isiga vägen. Efter att jag fått stopp på den mesta blödningen åkte vi in till akuten och hon fick två stygn. Idag fick hon ta bort dem, men lappen är fortfarande på hakan.

På eftermiddagen publiceras även vinnaren från utlottningen i lucka 11.

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen