lördag 24 december 2016

Lucka 24


God jul på er allihopa!

Sista luckan i kalendern, julen är här.
Igår fick vi t.o.m upphängt dörrkransen som jag gjorde för en månad sedan...
Sista luckan till ära så ska jag visa ett enkelt DIY som faktiskt var det allra sista jag fixade nu innan julafton.

Kan ni tänka er att jag pysslat ihop så pass mycket i december att jag inte ens fick med allt i julkalendern?!

Något annat jag gjorde för en månad sedan (faktiskt vid samma tillfälle där kransen blev gjord) var att jag köpte en stjärna i metall. Denna hade jag tänkt klär tunnt med små kvistar av Tuja, men det har inte blivit av. Men då jag fixade till en hängande amaryllis (i lucka 23) så blev det över lite ormgran. Perfekt! Plockade genast fram min metallstjärna och började dekorera!


Använde en guld spoltråd, för jag ville ha tråden synlig, även om barren täcker in ganska stor del av den. Jag ville inte klä in hela stjärnan med ormgran, även om jag hade tillräckligt, utan jag ville ha lite naken metall synligt.


Man kan tydligt se den ursprungliga stjärnan, för det var inte många små kvistar jag satte fast inte. Men de kvistar som nu sitter där är mer som en utsmyckning, samtidigt som det "mjukar upp" den lite. Avslutade med att sätta fast en liten skiva torkat äpple och en enkel rusett av grått lädersnöre.


Klart!
Stjärnan placerades upp på tavelhyllan i vardagsrummet. Det behövdes lite jul där, även om det är en ganska diskret juldekoration. Den funkar ju faktiskt hela vintern. Ormgranen kommer att torka, men den fäller inga barr. Stjärnstommen har en ögla, så vill man ha den upphängd så är det lätt fixat.



Har man ingen metallstjärna som jag hade, eller om man inte vill köpa någon, så kan man böja till en själv.
Då rekommenderar jag en lite tjockare och ganska stabil järntråd. Jag gillar den här stommen, den är så enkel, men ändå dekorativ när det ser ut som om någon snurrat en tunn järntrån hela vägen runt stjärnan. 




Med enkla medel och väldigt lite material så skapade jag något som höjer julkänslan, samtidigt som det känns lite trevligare på hyllan. Resterande av ormgranen satte jag i en flaska, som en grön bukett, men det kommer att användas upp när min andra amaryllis ska hängas upp.

Hoppas att ni gillat min julkalender!

Nu doftar det julskinka i vårat kök.
Det är något speciellt med kvällen innan julafton. Det är då de sista paketen ska paketeras och skinkan ska in i ugnen över natten. När man vaknar på morgonen så dofter det av skinkan och barnen tittar redan på klockan och undrar hur länge det dröjer innan tomten kommer.

Önskar er alla en riktigt skön och stressfri jul!

/Kitty
bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

1 kommentar:

Anonym sa...

God Jul Kitty! En fin julkalender har du haft...följt varje dag och blivit inspirerad 👍 / Lotta M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Finlandssvenska bloggtoppen